Transformació Digital | Departament de Transformació Digital

Ús de sistemes telemàtics entre els progenitors i els seus fills

Per M. Pilar Tintoré, advocada.
Wed Apr 08 00:00:00 CEST 2020

Des que es va aprovar el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declarava l'estat d'alarma, l'ús de les tecnologies i les comunicacions telemàtiques s'ha intensificat. Això ha permès que per a molts progenitors que s'han vist privats del contacte físic amb els seus fills, bé per causes de força major, bé per incompliments de les resolucions judicials per part de l'altre progenitor, aquestes hagin resultat ser una bona eina per mantenir el contacte paternofilial.

La utilització d’aquests mitjans telemàtics, ha vingut exigida, de forma unànime, per les diferents Juntes sectorials de Jutges de Família des dels seus diferents partits judicials, que han fixat criteris d'actuació per a aquells supòsits en què, per una o altra causa, el compliment de la resolució judicial de guarda i règim de visites impedís a algun dels progenitors mantenir el desitjable contacte físic amb els seus fills, pronunciant-se en els següents termes:

• "el progenitor custodi ha de facilitar, particularment per mitjans telemàtics (Skype, Facetime, o vídeotrucada de WhastApp) el contacte del/s fill/s amb el progenitor no custodi, sempre que no es pertorbin les rutines o horaris de descans dels menors ".
  • “utilitzar o augmentar, si escau, les telecomunicacions que permetin el contacte amb el progenitor que no es trobi en aquest moment amb els fills durant aquesta limitació, mitjançant  comunicació via telefònica, Skype, Facetime, o WhatsApp amb el menor, resultant el progenitor custodi obligat a facilitar aquesta comunicació, i vetllant sempre perquè no es pertorbin les rutines o horaris de descans dels menors ".
  • "la comunicació telefònica o telemàtica entre el progenitor de què es tracti i el/s menor/s que en cap cas queda suspesa".
  • “Amb la finalitat de fomentar el necessari i desitjable contacte paternofilial, el progenitor custodi ha de facilitar, particularment per mitjans telemàtics (skype, facetime, o vídeo trucada de whastApp) el contacte del / s fill / s amb el progenitor no custodi , sempre que no es pertorbin les rutines o horaris de descans dels menors ".

En conseqüència, seguint les indicacions dels jutges/ses de família, recau sobre el progenitor guardador o custodi l'obligació de facilitar al màxim la comunicació dels fills amb el progenitor no custodi que veu limitada la seva relació personal amb ells, sent aconsellable que aquesta comunicació es produeixi de manera diària en interès dels fills.

Recomanacions generals d'ús de les tecnologies en període de crisi del COVID-19

És evident que l'ús de les telecomunicacions s'ha intensificat, i per tant els nens, nenes i adolescents (NNA) estan passant més hores connectats de l'habitual, bé sigui per necessitats escolars, per comunicació amb amics, per relació amb familiars, per oci (videojocs en línia), o per contacte amb el progenitor no custodi, etc. Per tot això, és important posar límits a l'ús de les tecnologies, i buscar formes de gestionar el temps de connexió dels fills. La millor manera d'imposar aquests límits és fixant unes normes d'ús dels dispositius i d'Internet, intentant consensuar-les amb els propis fills i adaptant-les a les seves necessitats. En elles s'han d'indicar els moments i espais en què poden ser utilitzats els mitjans de telecomunicació i quin serà l'objectiu d'aquest ús.

La intenció és que siguin els propis NNA qui puguin identificar quan fan un ús inadequat del seu temps a Internet i donar-los alternatives amb un altre tipus d'activitats en aquells moments en què l'ús de les tecnologies no es fa estrictament necessari. Tot això, sense perjudici del control extern que haurà de realitzar el progenitor amb el que es troben en aquest moment, pel que fa a la seguretat i maneig adequats de les diferents eines i plataformes tecnològiques.

S'hauria de fixar un temps de connexió per a la realització d'activitats educatives en línia, un altre per a les comunicacions electròniques amb els progenitors, els familiars i els amics. Hauríem d'intentar que, fora de les hores acordades, els NNA no fessin ús de cap altre mitjà tecnològic, per evitar una sobreexposició amb el perjudici que això pot representar per a la seva salut. És molt important fomentar en els NNA activitats alternatives d'oci saludables, que els ajudin a gestionar la desconnexió a les xarxes socials i a les pantalles, per evitar que es produeixi una addicció a aquests mitjans.

És important fomentar en els NNA l'ús segur de les eines electròniques, i animar-los a tenir un adequat nivell de protecció en els seus dispositius, utilitzant una bona contrasenya i protegint l'accés al dispositiu mitjançant una contrasenya o codi PIN, o qualsevol altre mètode de bloqueig. També és imprescindible l'ús d'antivirus i un bon manteniment dels equips tenint els mateixos degudament actualitzats.

Així mateix, és important l’educació i ensenyar als NNA a protegir la seva informació personal, la privacitat de les seves dades, la protecció de la seva imatge, en definitiva a conèixer els seus drets digitals, ensenyar-los a gestionar a les xarxes aquelles situacions que els incomoden o que puguin suposar un perill o risc per a ells, i animar-los a contactar sempre amb algun adult de referència en cas que es produeixin.

Finalment i com a recomanació per a aquells progenitors no custodis que en aquests dies s'han de comunicar amb els seus fills per mitjans tecnològics, i perquè aquestes comunicacions no es tornin avorrides i monòtones amb els seus fills, s'hauria d'intentar buscar a Internet continguts positius, adequats a l'edat dels seus fills, i seleccionar jocs i pàgines web adequades al seu nivell de desenvolupament, amb l'objectiu de realitzar activitats conjuntes mentre es realitzen les videotrucades, que mantinguin els fills motivats durant la connexió.