open menu menú
Advocacia Barcelona
Àrea personal

×Àrea personal

Número de col·legiat/ada o usuari ICAB / DNI / Email
×
Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona
cercador de professionals
Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Llei 6/2021, de 28 d’abril, per la qual es modifica la Llei 20/2011, de 21 de juliol, de Registre Civil (BOE del 29 d’abril de 2021)

Entrada en vigor: 30/04/2021

Mon May 10 11:30:16 CEST 2021

Modifica arts. 6, 7, 10.2, 20, 21.2, 22, 27.4, 34, 53. 4ª, 54, 55, 58.3, 61, 86, 88.2, disposicions addicionals 1ª, 2ª, 5ª, 6ª, disposició transitòria 2ª, 3ª, 4ª, 5a.2, 8a, 10a, disposició derogatòria, disposició final 1a, 2ª.2, 7a i 8a. Afegeix un apartat 3 a l'art. 68 i una nova disposició transitòria onzena.

Es deroguen: la Llei del Registre Civil de 8 de juny de 1957, llevat del que disposen les disposicions transitòries tercera, quarta i cinquena d'aquesta Llei; els números 1 i 2 de l'article 27 de la Llei 38/1988, de 28 de desembre, de demarcació i de planta judicial, llevat del que disposa la disposició transitòria quarta d'aquesta Llei; i els articles 325 a 332 del Codi Civil. 

La modificació de la Llei 20/201, de 21 de juliol, del Registre Civil es justifica per preservar la naturalesa de Registre Civil com un servei públic, gratuït, gestionat per empleats públics i que garanteixi l'accés a tots els ciutadans, amb una xarxa d'oficines dotada de serveis electrònics, capil·laritzada en tot el territori nacional, així com aprofitar l'experiència dels empleats públics a càrrec de la seva administració i la culminació de el model de la Llei del Registre Civil que ha d’entrar en vigor prevista el 30.04.2021.També s'indica la voluntat d'implantar un registre civil desjudicialitzat, però incardinat organitzativament dins de l'Administració de Justícia, amb plena accessibilitat territorial i amb continuïtat dels llocs de treball que actualment presten el servei. Es determina que seran els LAJ els que exerceixin les funcions d’Encarregat de Registre i es perfila el marc de col·laboració entre les diferents administracions públiques concurrents en aquest servei públic, de manera que les CCAA participin en el disseny, mitjans i execució de la prestació del Registre, en virtut de la seva atribució de competències i dins de l'estratègia de cogobernanza

La reforma també pretén incorporar millores tècniques en determinats preceptes que han quedat desajustats a la realitat actual o la necessitat ha sorgit en el procés de desenvolupament de l'aplicació informàtica prevista per la seva implantació. Així, amb el codi personal, de manera que sigui invariable el que s'atribueix a cada persona: es preveu l'assignació de codi personal pel sistema informàtic de Registre Civil amb la col·laboració de el Ministeri de l'Interior en la seva confecció, al qual s'associarà de forma immediata el número del DNI quan la persona tingui nacionalitat espanyola, o qualsevol altre document identificatiu oficial en un altre cas, sent invariable durant tota la vida del subjecte.

També es modifica la regulació de la signatura electrònica emprada en el funcionament del Registre Civil. D'una banda, perquè els encarregats i la resta de personal funcionari compti amb certificats d'autenticació per a poder accedir de manera segura a el sistema informàtic. I d'altra perquè la signatura electrònica que s'incorpori a aquest certificat es distingeixi la que s'empra per a la pràctica d’assentaments, que serà la pròpia de l'encarregat que signi l’assentament, i la que es farà servir per a l'expedició de certificacions, que es podrà automatitzar amb base en la prèvia identificació digital del sol·licitant, i que per això s'haurà de verificar amb un segell qualificat de sistema. Alhora, s'incorpora la modificació de sistema introduïda per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

S'agilitzen els procediments de canvis de cognoms i fins i tot d'identitat, en supòsits de violència masclista, a l'incorporar-los en l'article 54 que regula els processos que resol el propi Encarregat del Registre Civil

S'admet que resulta inadequada la posada en funcionament de manera simultània de totes les noves oficines de Registre Civil constituiria una forma d'organització enormement ineficient, davant l'escassetat de recursos públics i a la llum dels principis sobre el funcionament de les administracions públiques i els òrgans del sector públic i, per això, s'estableix la implantació progressiva en tres escenaris: el previ a la transformació, la implantació de sistema informàtic amb l'aplicació de la Llei 20/2011 i, finalment, l'aprovació de les relacions de llocs de treball a cada oficina o grup d'oficines completant la transformació.

Es determina que, en principi, les Oficines Generals del Registre Civil s'ubicaran en les mateixes localitats que corresponguin a les seus dels actuals registres civils municipals principals, existents a l'entrada en vigor d'aquesta Llei en les seus de la capital d'un partit judicial. A més, totes les secretaries de jutjats de pau o les unitats processals de suport directe a jutjats de pau, o bé les oficines de justícia en el municipi o altres del mateix tipus que s'implantin en substitució de les anteriors o com a complement de les mateixes en virtut de ulteriors reformes legislatives, col·laboraran amb el Registre Civil exercint, en la forma que es desenvolupi reglamentàriament, complint les funcions que es determinen. En els municipis on no s'ubiqui una Oficina General els ajuntaments podran sol·licitar que, a més d'existir les Oficines col·laboradores, el Ministeri de Justícia els habiliti les connexions necessàries, conforme es reguli per reglament, perquè els ciutadans puguin presentar en ajuntaments esmentats les sol·licituds i la documentació necessària per a les actuacions davant del Registre Civil.

S’estableix que totes les Oficines de Registre Civil hauran d’utilitzar els mateixos sistemes i aplicacions informàtiques. El Ministeri de Justícia ha de proveir, tant en el seu desenvolupament com en la seva explotació, el conjunt d'aplicacions que suporten l'activitat dels processos operatius que es tramiten en el Registre Civil. El Ministeri de Justícia i les CC.AA. amb competències executives en la matèria o transferides en mitjans materials d'Administració de Justícia, han d'establir els mecanismes de coordinació necessaris per proporcionar els serveis d'accés als sistemes de Registre Civil, suport microinformàtic, formació i atenció a usuaris. 

A partir de la data d'entrada en vigor d'aquesta Llei no s'expediran Llibres de família. Els llibres de família expedits amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta Llei continuaran tenint els efectes que preveuen els articles 8 i 75 de la Llei de Registre Civil de 8 de juny de 1957.

[LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS]

Contacte

Comparteix

També et pot interessar

TU POTS CONTROLAR L'ÚS DE LES COOKIES.

A l’ICAB utilitzem cookies a la nostra pàgina. Algunes són estrictament necessàries per al funcionament de la pàgina, i d'altres són opcionals i s'utilitzen per:

  • Mesurar com s'utilitza la pàgina web.
  • Habilitar la personalització de la pàgina web.
  • Per a funcions de publicitat, màrqueting i xarxes socials.

En fer clic a 'Acceptar totes', acceptes la instal·lació de totes les cookies. Si prefereixes configurar-les tu mateix/a o rebutjar-les, fes clic a 'Configuració de cookies'.

Per obtenir més informació, visita la nostra política de cookies.

×