Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Observatori dels Drets de les Persones | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: Manuela Carmena i Enric Sierra, protagonistes del diàleg de l’Observatori dels Drets de les Persones de l’ICAB sobre com preservar la democràcia

L’exalcaldessa de Madrid i el director adjunt de La Vanguardia alerten de la necessitat de cuidar la democràcia des d’una perspectiva jurídica i d’interacció social. Carmena ha apostat per canviar les lleis que regulen els processos democràtics per poder crear partits nous i agrupacions electorals que permetin superar l’actual estructura de partits

Thu Jun 22 10:11:00 CEST 2023

Encara cal cuidar la democràcia des de molts punts de vista. Aquesta ha estat la conclusió principal del diàleg entre Manuela Carmena, jurista i ex alcaldessa de Madrid, i Enric Sierra, periodista i director adjunt de La Vanguardia, en el marc de la taula rodona organitzada aquest dimecres per l’Observatori dels Drets de les Persones de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB).

L’acte ha estat presentat per Jesús M. Sánchez, degà de l’ICAB, i Carles McCragh, vicepresident de l’Observatori i degà emèrit del Col·legi de l’Advocacia de Girona. Erika Torregrossa, copresidenta de l’ens de l’advocacia barcelonina que impulsa la defensa dels drets humans, ha estat la conductora de la conversa entre els dos ponents.

En el marc d’aquest acte de l’Observatori dels Drets de les Persones de l’ICAB, l'exalcaldessa de Madrid ha apostat per canviar les lleis que regulen els processos democràtics per poder superar l’estructura actual de partits “encotillada” i aposta per un sistema amb estructures diferents i agrupacions electorals sobre les quals ha lamentat que l’actual llei electoral les deixa en “inferioritat de condicions”. Carmena també ha fet referència a “la desconnexió entre la ciutadania i política”, que ha atribuït a què els partits lluiten per estar al poder i desfer les polítiques anteriors. Per això, és partidària de què hi hagi la possibilitat de poder votar diferents partits alhora a través de percentatges d’afinitat amb els seus programes, per exemple en un 80% i un 20%, per poder trencar “aquesta estructura de partits entesa com blocs de maó”. Durant l'acte, Carmena ha parlat de les dificultats per renovar el Consejo General del Poder Judicial (CGPJ) i ha reiterat que la llei no obliga a un pacte polític per renovar la cúpula del poder judicial i ha considerat que “els pactes han portat precisament al deteriorament del sistema del CGPJ”.

Aquesta anàlisi dels partits polítics també ha permès al periodista i director adjunt de La Vanguardia, Enric Sierra donar a conèixer el seu posicionament sobre els pactes i suports que han permès la recent formació de les alcaldies dels diferents ajuntaments, entre ells el de Barcelona, així com interessants reflexions sobre l’exercici diari de la professió periodística en relació als drets de les persones.

Al finalitzar la taula rodona, se li ha fet entrega a Manuela Carmena el Premi Liberpress 2022. La jurista l’ha rebut de mans de Carles McCragh, que també ha representat en l’acte a aquesta associació de caràcter no governamental, humanitària i sense ànim de lucre que promou la solidaritat i el respecte als drets humans.

L’Observatori dels Drets de les Persones de l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona es va constituir a finals del 2021 amb l’aprovació de la Junta de Govern de l’ICAB i té per objecte analitzar, estudiar i fer propostes legislatives que emparin la tutela i garantia dels drets de les persones en tots els àmbits.