Notes de Premsa | Titulars | Secció de Dret de Família

NOTA DE PREMSA: L’advocacia de Família barcelonina reclama a l'ICAB una reforma urgent del codi civil per donar cabuda legal a les diferents formes de filiació

Així s’ha posat de relleu durant la celebració del 2n Congrés de Dret de Família que s’ha celebrat ahir i avui a la seu de l’advocacia barcelonina. Durant el Congrés també s’ha fet un balanç molt positiu del primer any d'aplicació dels Reglaments europeus en matèria de Dret de família.

Fri Sep 29 14:55:30 CEST 2023

El 2n Congrés de Dret de Família l’han inaugurat Ramon Casanova Burgués, diputat de la Junta de Govern de l'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB), junt a Cristina Díaz-Malnero Fernández, presidenta de la Secció de Dret de Família.  Casanova ha posat en valor el treball que realitzen els advocats i advocades especialitzats en Dret de Família i ha manifestat que les persones que recorren a aquests professionals “esperen més enllà d’una solució basada en el Dret, acompanyament, comprensió, i suport”. Per la seva part, Díaz-Malnero ha assenyalat que “el Dret de la família ha d’evolucionar tant com ho fa la societat” i ha afegit: “lAadvocacia de Família incidim en la vida dels nostres clients, per tant incidim en la societat que ens envolta”.

Des de la Secció de Dret de Família de l’ICAB, que ha organitzat aquest Congrés, consideren que la filiació -que és el vincle jurídic que estableix qui és el pare o mare d’una persona- s’ha ampliat actualment amb noves formes, com per exemple,  la coparentalitat, és a dir, la criança conjunta sense que hi hagi una relació sentimental, així com la  filiació social afectiva, en la qual poden intervenir tant pares biològics com d’altres persones properes a aquestes- i per això cal una reforma urgent de codi civil.

L’Advocacia de Família barcelonina exposa que el codi civil s’ha quedat obsolet, ja que no només no contempla altres formes de filiació existents actualment i que aquesta està centrada en aspectes merament biològics, és a dir, en la relació entre pares i fills que comparteixen genètica. Per això cal una reforma urgent del codi civil per donar cabuda legal a les diferents formes de filiació.

Aquesta reflexió s’ha posat de manifest durant la conferència magistral sobre altres formes de filiació on han participat Clara Orpinell Sala, vocal de la Secció de Dret de Família de l'ICAB, Ester Farnós Amorós, professora de Dret Civil a la Universitat Pompeu Fabra i José Gabriel Ortolá Dinnbier, advocat de família del Col·legi d’Advocats de València (ICAV).

Durant la segona jornada del Congrés, Francisco Javier Forcada Miranda, magistrat de l'Audiència Provincial de Madrid i lletrat en cap de la Secció del Servei de Relacions Internacionals del CGPJ, ha fet un balanç del nou Reglament (UE) 2019/1111 sobre competència, reconeixement, execució de resolucions en matèria matrimonial i de responsabilitat parental, amb motiu del seu primer any d’aplicació. Tant el magistrat com els advocats especialitzats en Dret de Família barcelonins ha coincidit en valorar molt positivament aquesta normativa comunitària que ha servit per actualitzar i modernitzar el dret de família “que ja és cent per cent internacional, i la globalització de la societat així com l’auge de parelles mixtes ha provocat que hagin quedat enrere el marc legal del Dret de Família d’àmbit nacional”.

Aquests esdeveniment també ha servit per debatre i analitzar, a través de tallers, l’aplicació de les darreres reformes legislatives pels Jutjats de VIDO, l'IRPF al Dret de Família, la mediació com a via per a resoldre conflictes familiars, les conseqüències de la Llei 12/23 d'habitatge en Dret de família i tot un seguit de qüestions processals i pràctiques que han de tenir en compte els professionals de l’advocacia que es dediquen a aquesta branca del dret. Per finalitzar, el Congrés ha acollit un fòrum obert de preguntes que han respost experts en l’àmbit de família.

El 2n Congrés de Família ha estat clausurat per Cristina Díaz-Malnero Fernández, presidenta de la Secció de Dret de Família de l’ICAB, qui ha posat de manifest que des de la Secció que representa es continuarà treballant per abordar les qüestions candents en relació en aquest àmbit del Dret així com per reclamar millores. En aquest sentit ha recordat una altra reclamació històrica de l’advocacia de família: “La necessària especialització judicial en l’àmbit de Dret de Família, Infància i Capacitat per poder donar resposta efectiva als reptes del modern dret de Família”.