Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Observatori-insolvencia-personal | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L'Observatori de la Insolvència Personal de l'ICAB constata l'augment d'un 80% de procediments de Segona Oportunitat, dades que consoliden aquesta eina com a solució efectiva a la insolvència personal

• Les dades publicades aquest dimecres pel Consejo General del Poder Judicial indiquen que el 2023 ha finalitzat amb un total de 36.996 concursos de persona física presentats, xifra molt superior als 20.579 procediments del 2022.
Wed Mar 13 17:00:00 CET 2024
  • Catalunya concentra el 28% del total dels procediments de Segona Oportunitat de persones físiques, seguit pel 15% d'Andalusia i el 13% de Madrid i la Comunitat Valenciana.

Barcelona, 13 de març del 2024. L'Observatori de la Insolvència Personal del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB) ha analitzat les dades que ha publicat aquest dimecres el Consejo General del Poder Judicial (CGPJ) sobre els concursos de persona física durant el 2023.

Es constata que de gener a desembre de l'any passat s'han presentat un total de 36.996 concursos de persona física, 3.728 dels quals han estat de persona física empresària i 33.268 han estat de persona física no empresària (consumidors). Es tracta de xifres molt superiors als 20.579 concursos amb què es va tancar el 2022, ja que significa un creixement del 80%.

Els 3.728 procediments de segona oportunitat per a les persones físiques empresàries signifiquen el 10% del total dels procediments a què s'han acollit les persones físiques en situació d'insolvència. D'aquesta manera, es confirma la tendència rellevant del descens de concursos presentats de persones físiques empresàries, que es produeix des de l'any 2021. Aquest any 2023 ha suposat un descens de més del 27% respecte l'any 2022.

Pel que fa a la distribució per comunitats autònomes, Catalunya concentra el 28% del total dels procediments de Segona Oportunitat de persones físiques, seguit pel 15% d'Andalusia i el 13% de Madrid i de la Comunitat Valenciana. A més, és rellevant que, quant als procediments de Segona Oportunitat referits a empresaris, Catalunya concentra el 57% de procediments, seguida d'Andalusia, en què s'han promogut el 9%.

És evident que aquest procediment segueix una tendència a l'alça. En constatar-se ja com una solució efectiva davant de situacions d'insolvència personal i professional, cada cop més persones acudeixen al procediment. Per això, podem afirmar que el mecanisme de la Segona Oportunitat s'està introduint a la cultura jurídica, econòmica i social, realitat que des de l'Observatori de la Insolvència Personal de l'ICAB celebrem públicament.

En el cas dels empresaris autònoms, les dades són indicadores d'una clara barrera d'accés a la Segona Oportunitat d'empresaris individuals, atès que no poden optar per una segona oportunitat en l'emprenedoria de noves activitats empresarials, amb la corresponent pèrdua per als interessos generals pel llast econòmic general. Un llast fruit de posar sostre a l'emprenedoria i del cost social i econòmic que aquestes situacions poden suposar, davant les limitacions que provoca mantenir deutes no solucionables al llarg de la vida.

D'aquesta manera, tal com adverteix el Grup de Treball de la Segona Oportunitat de la Comissió de Normativa ICAB-CICAC, hauríem de focalitzar-nos a eliminar limitacions per iniciar de nou projectes empresarials que generin valor econòmic i social de futur. Aquesta eliminació també evitaria l’increment de l’economia submergida i permetria que aquest mecanisme ofereixi una solució real i efectiva al sobreendeutament. Per aconseguir tot això, és imprescindible reconsiderar la limitació que actualment plana sobre l'exoneració del crèdit públic.

Sobre l'Observatori de la Insolvència Personal ICAB

L'Observatori de la Insolvència Personal, adscrit a la Comissió de Normativa de l'ICAB, és un fòrum d'anàlisi, reflexió, debat, participació i proposta d'actuacions per implicar diferents intervinents en el procés de la Segona Oportunitat –des dels jutjats Mercantils o Civils fins a la mateixa advocacia, des dels Notaris fins als Cambres de Comerç– en la resolució de la problemàtica de la insolvència personal i per fomentar els mecanismes que permetin afrontar-la.