Torn d'Ofici | Torn d'Ofici i Assistència al Detingut | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L'ICAB alerta del gran repunt de les designes de VIGE registrades al Torn d'Ofici de gener a mitjans de novembre

Amb motiu del 'Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència Contra la Dona' –que es commemora cada 25 de novembre- el Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB) ha alertat del gran repunt de les designes del Torn d'Ofici en matèria de violència de gènere (VIGE).

Wed Nov 24 18:48:00 CET 2021

Barcelona, 24 de novembre del 2021.  En aquest sentit, des del Torn d'Ofici de l'ICAB, la diputada responsable del qual és Carmen Valenzuela, s'ha destacat que de l'1 de gener al 20 de novembre del 2021 s'han registrat 6.652 designes de violència de gènere, mentre que en el mateix període dels anys anteriors se'n van materialitzar 3.445 (2020 – any del confinament) i 5.781 (2019) a l'àrea d'influència de l'ICAB (Arenys de Mar, Barcelona, ​​Berga, Cornellà de Llobregat, Gavà, L'Hospitalet de Llobregat, Igualada, Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Vilafranca de Penedès i Vilanova i la Geltrú).

Des del Torn d'Ofici de l'ICAB també es vol posar de manifest que, des del passat mes de setembre, i d'acord amb la Llei del Parlament de Catalunya 17/2020, del 22 de desembre, de modificació de la Llei 5/2008, del dret de les dones, hi ha a Catalunya l'obligatorietat de realitzar la primera assistència a comissaria per als casos de violència masclista.

En aquest sentit, des del Torn de l'ICAB s'ha donat a conèixer que de l'1 de setembre al 20 de novembre del 2021 s'han comptabilitzat 259 peticions de víctimes de violència masclista.

Segons la Llei del Parlament de Catalunya 17/2020, de 22 de desembre, es considera violència masclista qualsevol violació dels drets humans a través de la violència que s'exerceix contra les dones com a manifestació de la discriminació i de la situació de desigualtat en el marc d'un sistema de relacions de poder dels homes sobre les dones. Precisament aquesta llei estableix que la violència masclista pot manifestar-se en l'àmbit de la parella (l'anomenada, a la Llei estatal, "violència de gènere"), en l'àmbit familiar, laboral i dins d'aquests pot donar-se a través de l'assetjament sexual, les agressions per raó de gènere, les vexacions, els tractes degradants, les amenaces i coaccions a l'espai públic, la violència a l'àmbit digital, institucional, educatiu, polític, a l'esfera pública de les dones, a les restriccions o privacions de llibertat sigui a l'espai públic o privat, o a les activitats laborals, formatives, esportives, religioses o lúdiques, així com en les restriccions relacionades amb l'expressió en llibertat quant a la seva orientació sexual o expressió i identitat de gènere, o a la seva expressió estètica, política o religiosa, entre d'altres. Per això, l'objecte de protecció de la Llei esmentada és la dona agredida d'alguna manera per la seva condició de gènere.

Des del Torn d'Ofici també es vol destacar que en relació amb les designes, des del dia 1 de juliol fins al dia 20 de novembre del 2021 s'han registrat un total de 2.566 designes per a víctimes de violència de gènere, de les quals 1.511 corresponen a la primera assistència en comissaria (58,89%), mentre que en 1.055 ocasions la primera assistència ha estat al jutjat (41,11%).

Precisament cal recordar en relació amb la «Llei 17/2020 per a l'erradicació de la violència masclista» que ha estat una reclamació històrica de l'advocacia l'obligatorietat d'assistir a les dones víctimes de violència masclista en la primera declaració a comissaria, ja que l'acompanyament per un lletrat o lletrada a les víctimes de violència en el moment previ a la interposició de la denúncia garanteix que aquesta rebi una informació completa dels drets que l'assisteixen.

Des del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona i amb motiu del 'Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència Contra les Dones' també es vol posar de manifest que les víctimes de VIGE estan emparades per la Justícia Gratuïta pel simple fet de ser víctimes d'aquesta xacra social. En aquest sentit, l'ICAB vol posar en valor la important tasca social que exerceix l'advocacia d'ofici, ja que aquests professionals garanteixen els 365 dies a l'any i les 24h al dia el dret de defensa de la ciutadania.

Acte reivindicatiu de la Comissió de Dones Advocades de l'ICAB

Amb motiu del 'Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència Contra la Dona', la Comissió de Dones Advocades de l'ICAB realitzarà demà dijous, 25 de novembre, a les 11h, a la seu col·legial, una concentració i la lectura d'un manifest reivindicatiu per a visibilitzar la violència contra les dones i les nenes. Hi participaran representants de la Junta de Govern del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona així com de la Comissió organitzadora. Tots lluiran a la solapa un llaç lila per mostrar el seu rebuig al maltractament cap a les dones.