Comissió de Cultura / Seccions | Notes de Premsa | Titulars

NOTA DE PREMSA: Els professionals del sector immobiliari exigeixen un gran pacte nacional que conformi una solució de futur en matèria d’habitatge

El CAFBL i l’ICAB han analitzat la nova Llei de l’Habitatge per avaluar de quina manera la seva aplicació afectarà el sector immobiliari.

Thu Jun 01 16:24:51 CEST 2023

El Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona i Lleida (CAFBL), junt amb la participació de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB), han analitzat el contingut de la nova “Ley de Vivienda” amb grans experts en la matèria en una conferència a l’Auditori AXA, que s’ha omplert amb més de 600 assistents. En aquest context, han deixat clara la seva posició contrària a aquesta llei.

A més, no oblidem que la “Ley de Vivienda", que va ser publicada el 25 de maig de 2023, a efectes pràctics difícilment s’aplicarà a les comunitats autònomes que han canviat de tendència política tres dies després.

“Els administradors i administradores de finques estem en una situació agredolça, ja que d’una banda se’ns fa un reconeixement explícit de la professió, però per l’altra valorem aquesta Llei com a contrària al que diu que persegueix: que tothom tingui una llar digna”, així ha començat el seu discurs el president del CAFBL, Lorenzo Viñas. Qui ha manifestat, a més, la seva decepció per no existir una  interlocució constant entre els poders polítics i els agents experts en la matèria com són els Administradors de Finques col·legiats.

“Un cop més, el Legislatiu no ha estat gens encertat i més que aportar solucions estructurals, ha tendit a confrontar el dret a l’habitatge amb el dret a la propietat”,  ha reblat el president.

Durant la jornada, han participat com a ponents Carles Sala i Roca, director de l’Àrea Jurídica COAPI-AIC; Marta Martín Martín, advocada amb experiència en Dret Immobiliari, Registral i Hipotecari; María Pastor Santana, degana del Col·legi d’Advocats de Mataró; Cristina Vallejo Ros, advocada i coordinadora de formació de l’ICAB; Enrique Vendrell Santiveri, assessor jurídic de la Junta de Govern del CAFBL; Montse Bassas Fusté, administradora de Finques i vocal de la Junta de Govern del CAFBL, i Gonzalo Bernardos Domínguez, professor titular del Departament d'Economia de la UB i director del Màster en Assessoria, Gestió i Promoció Immobiliària.

L’acte ha estat moderat per Lourdes Ciuró, ex consellera de Justícia, i actualment, responsable de Relacions Institucionals i Difusió del CAFBL.

La sensació general a l’auditori en referència a aquesta nova llei és de decepció. “Es una llei que no tanca les incerteses de les regles de joc dels preus al mercat de lloguer”, ha manifestat Sala. Segons ell, la llei provocarà un desequilibri territorial a la seva aplicació, a més d’inseguretat jurídica en la durada de la vigència. També dificultarà l’accés a l’oferta d’habitatge de lloguer a les persones més vulnerables i sense recursos recurrents.

Un dels temes que s’ha qüestionat és la confecció de l’índex de referència. “No tenen ni idea de com fer-ho”, ha exposat Bernardos. Segons Martín, “l’índex de referència s’ha configurat d’una manera poc precisa, fet que pot causar molta confusió”.

A l’acte també s’ha tractat la problemàtica de l’okupació il·legal d’immobles i els desnonaments, grans problemes que sembla ser que no s’han tingut gaire en compte en aquesta nova llei d’Habitatge, tal com ha exposat Pastor: “Hem perdut una oportunitat de posar fi a l’okupació i a la inquiokupació”. “S’han exposat les novetats en els processos judicials, arrendaticis i no arrendaticis –aspectes que són plenament vigents, i que preocupen a l’hora de recuperar la possessió del bé immoble- sobretot si és té en compte que segons dades oficials diàriament es produeixen 46 okupacions”, ha indicat Vallejo. I els principals damnificats del problema de l’okupació són les comunitats de propietaris, que s’han quedat sense eines per lluitar contra això. Clarament, “aquesta llei fa un ‘revolcón’ i no posa cap solució”, ha afirmat Pastor.

La vicedegana de l’ICAB, Susana Ferrer, ha clausurat aquesta conferència on s’ha analitzat de forma transversal la llei d’Habitatge.

Per tal de posar solució a un problema tan sensible com és l’habitatge, s’ha demanat un gran pacte nacional que conformi una solució de futur en matèria d’habitatge, en el que el sector privat participi activament dotant-lo de la necessària seguretat jurídica i en el que els professionals del sector puguem aportar el nostre coneixement i experiència.

Per seguir aprofundint en l’anàlisi d’aquesta Llei, els propers 7 i 8 de juny, de 16 a 19:30h, es realitzaran dues noves jornades, organitzades pel Col·legi de l’Advocacia de Barcelona i el Col·legi d'Administradors de Finques de Barcelona-Lleida (CAFBL). La inauguració d’aquestes tindrà lloc el proper dimecres, 7 de juny, a les 16h per part de Jesús Mª Sánchez, degà de l’ICAB i Lorenzo I. Viñas Periz, president del CAFBL. Podeu consultar el programa en el següent enllaç.