Comissió de Justícia Penal Internacional | Justícia Penal Internacional

Defensar la llibertat d'expressió: el primer pla d'estudis europeu anti-SLAPP

Al 2022, la Comissió Europea (CE) va prendre mesures per a abordar el problema de les demandes estratègiques contra la participació pública (SLAPPs), és a dir aquelles accions judicials sense fonament utilitzades per a intimidar i silenciar als qui s'expressen sobre qüestions d'interès públic.

Sat Sep 30 18:01:00 CEST 2023

A més d'una  proposta de Directiva que busca establir salvaguardes processals contra aquests procediments “sempre que estiguin relacionats amb assumptes civils i tinguin implicacions transfrontereres”, el paquet de mesures de la CE inclou la Recomanació (UE) 2022/758, que, inter alia, insta els Estats membres a prendre mesures per a capacitar als professionals del dret.

En exercir una funció central en el sistema de justícia, els advocats i les advocades poden exercir un paper fonamental a contrarestar aquest fenomen. No obstant això, malgrat el marcat augment en l'ús SLAPPs en diversos Estats membres, el fenomen continua sent encara desconegut entre els professionals europeus. Per això, s'ha desenvolupat el primer pla d'estudis anti-SLAPP.

Aquest pla d'estudis forma part del projecte PATFox (Pioneering AntiSLAPP Training for Freedom of Expression), que compta amb el suport financer de la Comissió Europea. Coordinat per la Fundació Internacional Baltasar Garzón (FIBGAR), i implementat per organitzacions europees de la societat civil, el projecte s'està desenvolupant en altres 10 països europeus a més d'Espanya: Alemanya, Malta, Xipre, Eslovàquia, Polònia, Eslovènia, Croàcia, Romania, Bulgària i Hongria.

El pla d'estudis anti-SLAPP -els materials produïts dels quals han estat provats i avaluats durant les capacitacions que s'han vingut organitzant des de novembre de 2022- consta de dues seccions.

La primera secció ofereix una visió general de les característiques de les SLAPPs, com identificar-les i explora els aspectes legals clau relacionats amb aquest fenomen. S'analitza la relació entre les SLAPPs i els drets humans, a més de dur a terme un examen minuciós de la Proposta de Directiva Anti-SLAPP. També es tracten qüestions relacionades amb el dret internacional privat, la llibertat d'informació i les sol·licituds d'accés a la informació. En aquesta secció, es proporcionen recursos addicionals destinats a enfortir les estratègies de defensa. La segona secció s'enfoca en els contextos locals i ofereix plans d'estudi específics, adaptats a l'entorn legal particular de cada jurisdicció, incloent-hi anàlisis detallades i eines adequades per a abordar casos locals.

Tots els materials i recursos relacionats amb el pla d'estudis anti-SLAPP estan disponibles en el lloc web oficial del projecte PATFox: https://www.antislapp.eu/curriculum-hub . El pla d'estudis anti-SLAPP continuarà sent actualitzat i millorat al llarg del projecte, que finalitzarà al febrer de 2024.

En el marc del projecte PATFox, el passat 21 de setembre de 2023, es va organitzar el seminari “Enfrontar-se a les SLAPPs: noves amenaces per a la llibertat d'expressió i informació”, amb el suport de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Barcelona (ICAB), la Comissió de Justícia Penal Internacional i Drets Humans i l'Observatori dels Drets de les Persones de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Barcelona.