open menu menú
Advocacia Barcelona
Àrea personal

×Àrea personal

Número de col·legiat/ada o usuari ICAB / DNI / Email
×
Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona
cercador de professionals
Transformació Digital | Departament de Transformació Digital | Sanitari | Titulars | Secció de Dret de les TIC

COVID-19: Consells per mantenir la seguretat legal i tècnica durant el teletreball

Per Carlos Basteiro, advocat.
Fri Apr 03 00:00:00 CEST 2020

Des de fa temps les formes, hàbits i costums en l’àmbit laboral i personal s’han vist modificades. Bàsicament, treballem des de la pròpia llar, connectant a una xarxa i en un entorn diferent a l’habitual i “degudament” protegit a les oficines i despatxos.
 
No hem de baixar la guàrdia, sinó tot el contrari, hem d’aguditzar els sentits. Aquests dies, les conseqüències legals dels nostres actes són les mateixes, i se’ns pot atribuir personalment molta més responsabilitat.

Les estadístiques facilitades per organismes públics com l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE) son clares: Aprofitant l’estat d’alarma causat pel COVID-19, estan augmentat les accions delictives on-line, i tots som un possible objectiu.

2 SITUACIONS - 3 PASSOS BÀSICS

(1) Teletreballes amb recursos facilitats per l’empresa (ordenador, ipad, conexión VPN, tel. móvil, etc.):

  1. Segueix de forma estricta les instruccions que t’han donat. (Idealment) hauria d’existir un protocol de teletreball o algun document legal informatiu.
  2. Utilitza únicament tu els recursos, si ets l'única persona assignada, i únicament per a l’activitat professional.
  3. No modifiquis les seves configuracions.

(2) Utilitzes dispositius tecnològics personals per a teletreballar:

  1. Protegeix el dispositiu:
    • Instal·la un antivirus i un Firewall: Existeixen moltS gratuïts i confiables (Avast, AVG, McAfee, Kaspersky, etc.).
    • Actualitza el sistema operatiu i els programes.
    • Crea un compte d'usuari específic per a l’activitat professional.
    • (Idealment) connecta't al servidor de l’empresa únicament a través de la Xarxa Privada Virtual (VPN) que t’han habilitat. (Sistemes gratuïts VPN: Cyberghost, Hide.me, Opera VPN).
  2. Protegeix la informació:
    • Utilitza i guarda contrasenyes segures – KeePass, etc.
    • No comparteixis documents ni informació en entorns no segurs o amb tercers de fora de l’estricte àmbit laboral
    • (Idealment) Xifra documents sensibles compartint la contrasenya amb el destinatari per un mitjà diferent  (7Zip, Encrypto), o millor compartiu-los en entorns propis controlats  (Gdrive, Dropbox, Microsoft 365, etc.).
    • Còpies de seguretat periòdiques de la informació que tractes i generes, independentment que es refereixi a dades de caràcter personal o no.
    • Borra les dades de forma segura (Eraser, Undelete 360).
    • (Idealment) Xifra el disc dur i dispositius com l’USB  (Bitlocker, Verocrypt, USB Safeguard).
  3. Protegeix la teva connexió a la xarxa:
    • Revisa el router-wifi amb el teu operador amb la finalitat que estigui actualitzat i amb mesures bàsiques de seguretat activades.
    • No facis ús de xarxes wifi obertes i/o públiques.

A més, aplica el sentit comú...
A. Atenció als emails rebuts de:

  1. Remitents desconeguts.
  2. Remitents coneguts, però amb contingut que no és habitual:
    • Evita obrir fitxers adjunts ni descarreguis documents en els teus dispositius, si no tens el 100 % de seguretat de: qui l'envia, per què l’envia, amb quina finalitat, què conté, quan està programat que el rebis, o havies parlat prèviament amb el remitent sobre el document.
    • Per defecte, posa en dubte qualsevol acció que suposi accés a dades teves (comptes corrents, targetes de crèdit, informació personal o íntima)

B. En l’àmbit laboral, ignora les noticies sobre el coronavirus, ni donis difusió a res.

Contacte

Comparteix

També et pot interessar

  • Comissió de Relacions amb l'Administració i la Justícia (CRAJ) | Titulars

    La CRAJ informa: Nova versió del servei electrònic de microempreses

    La Direcció General de Transformació Digital de l'Administració de Justícia ha informat que ha posat en marxa una nova versió més intuitiva i dinàmica del Servei Electrònic de Microempreses (SEM), a través del Punt d'Accés General de ...
  • Titulars

    L'ICAB acull la jornada "La viscositat burocràtica de l'urbanisme. Administració 'defensiva'"

    L'Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB) ha acollit el divendres 19 d'abril la sessió organitzada per l'Asociación Española de Técnicos Urbanistas - AETU, amb la col·laboració de la Secció de Dret Administratiu del Col·legi.
  • Altres Cursos | Titulars

    El degà de l’ICAB assisteix al IV Congrés de Dret Bancari a Madrid

    El degà de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB), Jesús M. Sánchez, ha estat present en la inauguraicó del IV Congrés de Dret Bancari celebrat a l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Madrid (ICAM).

TU POTS CONTROLAR L'ÚS DE LES COOKIES.

A l’ICAB utilitzem cookies a la nostra pàgina. Algunes són estrictament necessàries per al funcionament de la pàgina, i d'altres són opcionals i s'utilitzen per:

  • Mesurar com s'utilitza la pàgina web.
  • Habilitar la personalització de la pàgina web.
  • Per a funcions de publicitat, màrqueting i xarxes socials.

En fer clic a 'Acceptar totes', acceptes la instal·lació de totes les cookies. Si prefereixes configurar-les tu mateix/a o rebutjar-les, fes clic a 'Configuració de cookies'.

Per obtenir més informació, visita la nostra política de cookies.

×