open menu menú
Advocacia Barcelona
Àrea personal

×Àrea personal

Número de col·legiat/ada o usuari ICAB / DNI / Email
×
Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona
cercador de professionals
Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Reial Decret llei 35/2020, de 22 de desembre, de mesures urgents de suport al sector turístic, l'hostaleria i el comerç i en matèria tributària (BOE del 23 de desembre de 2020)

Entrada en vigor: 24/12/2020

Mon Feb 08 08:49:00 CET 2021

Aquest RDL estableix:

  • Mesures per reduir les despeses fixes d'arrendament que suporten empreses i autònoms. A causa de les mesures excepcionals adoptades pel Reial Decret 926/2020, de 25 d'octubre, moltes activitats econòmiques s'han vist obligades a suspendre la seva activitat o a reduir dràsticament la mateixa.

Com a conseqüència de l'anterior, la manca d'ingressos o la minoració d'aquests durant el període que duri l'estat d'alarma pot donar lloc a la incapacitat financera d'autònoms i pimes per afrontar el compliment, total o parcial, de les seves obligacions de pagament de renda de locals de lloguer que posa en seriós risc la continuïtat de les seves activitats.

A falta d'acord entre les parts, la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'Arrendaments Urbans, no preveu cap causa d'exclusió del pagament de la renda per força major o per declaració d'estat d'alarma o altres causes, excepte en que fa en el seu article 26, relatiu a l'habitabilitat de l'habitatge derivada de l'execució d'obres, que pot ser aplicable als locals de negoci a través de l'article 30 d'aquesta mateixa llei.

Així mateix, si es va a la regulació de el Codi Civil referida a la força major, tampoc ofereix una solució idònia, perquè no s'ajusta a la distribució de el risc entre les parts, encara que pot justificar la resolució contractual en els casos més greus.

Per tot l'anterior, es considera convenient oferir una resposta que permeti abordar aquesta situació i regular un procediment perquè les parts puguin arribar a un acord per a la modulació del pagament de les rendes dels lloguers de locals, com a continuació i millora de qual proposar pel Reial decret llei 15/2020, de 21 d'abril, de mesures urgents complementàries per donar suport a l'economia i l'ocupació.

  • Mesures en l'àmbit laboral i de seguretat social. Donada l'eficàcia dels ERTO i de les exempcions vinculades a ells per mantenir l'ocupació, es recullen mesures en l'àmbit laboral i de seguretat social que pretenen pal·liar els efectes perniciosos de la pandèmia derivada de la SARS-CoV-2, especialment reforçant la protecció de les mesures que afecten a determinats sectors productius, contingudes en el Reial decret llei 30/2020, de 29 de setembre, de mesures socials en defensa de l'ocupació. Específicament, es reforça la protecció en relació amb les activitats de «Comerç a l'engròs de begudes», «Restaurants i establiments de menjars», «Establiments de begudes», «Activitats dels jardins botànics, parcs zoològics i reserves naturals» i « activitats de jocs d'atzar i apostes ». Aquestes activitats s'inclouen en aquest Reial decret-llei ja que, amb data 14 de desembre, la taxa de cobertura de les persones treballadores encara cobertes pels ERTO és superior al 15% dels afiliats en el seu codi de CNAE, i la seva taxa de recuperació des de primers de maig és inferior a l'65%.

Per això, s'apliquen ara les exempcions que preveu la DA 1a Reial decret llei 30/2020, de 29 de setembre a les empreses dels sectors indicats que han prorrogat els seus expedients de regulació temporal d'ocupació, respecte a les seves persones treballadores afectades pels mateixos, tant amb la seva activitat suspesa com reiniciada al mes de desembre de 2020 o que l'haguessin reiniciat des de l'entrada en vigor del Reial decret llei 18/2020, de 12 de maig, de mesures socials en defensa de l'ocupació, en els termes del seu article 4.2.a), a les quals s'aplicaran els mateixos percentatges ja establerts en l'apartat 4 de la disposició addicional primera de l'esmentat Reial decret llei.

  • Mesures en matèria tributària, amb l'objecte de tornar a establir algunes mesures que ja van estar vigents fins ara, i adoptar-ne de noves, per tal de disminuir l'impacte de la crisi de la SARS-CoV-2 en sectors especialment vulnerables, com són, entre d'altres, el turisme i el comerç.

Així, s'ha de destacar el restabliment dels ajornaments de deutes tributaris per evitar les possibles tensions en tresoreria que puguin experimentar les pimes i els autònoms, concedint durant sis mesos aquesta facilitat de pagament de tributs que ja s'havia establert en el Reial decret llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per a respondre a l'impacte econòmic de l'COVID-19.

En l'àmbit de l'IRPF, amb la finalitat d'adaptar la quantia del rendiment net determinat d'acord amb el mètode d'estimació objectiva a la realitat econòmica derivada de l'actual situació d'emergència sanitària, d'una banda, s'eleva el percentatge de reducció del cinc per cent a aplicar al rendiment net de mòduls en la declaració de l'impost corresponent a l'exercici 2020. en concret, aquesta reducció queda fixada, amb caràcter general, en el vint per cent, percentatge que s'eleva fins al trenta-cinc per cent per a activitats vinculades a el sector turístic, l'hostaleria i el comerç. A més, el nou import de la reducció es tindrà en compte per quantificar el rendiment net a efectes de la cambra pagament fraccionat corresponents a l'exercici 2020 i per al primer pagament fraccionat de 2021.

Addicionalment, per flexibilitzar el règim de pimes i autònoms, de forma anàloga al que estableix el Reial decret llei 15/2020, de 21 d'abril, s'elimina la vinculació obligatòria que durant tres anys s'estableix legalment per a la renúncia a mètode de estimació objectiva de l'IRPF, del règim simplificat i del règim especial de l'agricultura, ramaderia i pesca de l'IVA. En concret, s'estableix que la renúncia a l'aplicació del mètode d'estimació objectiva per a l'exercici 2021, no impedirà tornar a determinar d'acord amb aquest mètode el rendiment de l'activitat econòmica en 2022. Igualment, per a aquells contribuents que van renunciar a aquest mètode en l'exercici 2020, de manera tàcita per mitjà de la presentació del pagament fraccionat corresponent a el primer trimestre del l'exercici, o amb posterioritat, de forma expressa o tàcita, es permet que puguin tornar a aplicar el mètode d'estimació objectiva en els exercicis 2021 o 2022.

D'altra banda, també de manera anàloga a la mesura adoptada pel Reial decret llei 15/2020, de 21 d'abril, que va considerar com a període d'inactivitat el temps en què va estar declarat l'estat d'alarma a l'efecte de quantificar el pagament fraccionat del primer i segon trimestre del 2020, es declara, als efectes de calcular el rendiment anual d'acord amb el mètode d'estimació objectiva, que no es computin com a període en el qual s'hagués exercit l'activitat, tant els dies en què va estar declarat l'estat d'alarma en el primer semestre del 2020, com els dies de el segon semestre del 2020 en què, estant declarat o no l'estat d'alarma, l'exercici efectiu de l'activitat econòmica s'hagués vist suspès com a conseqüència de les mesures adoptades per l'autoritat competent per corregir l'evolució de la situació epidemiològica derivada de la SARS-CoV-2. Així mateix, s'estableix que tals dies tampoc es tinguin en compte de cara a la quantificació del pagament fraccionat corresponent a el quart trimestre del 2020.

En l'IVA, i en paral·lel amb el que s'estableix en el mètode d'estimació objectiva en l'IRPF, es redueix en l'any 2020 un vint per cent la quota anual meritada per operacions corrents de el règim simplificat de l'IVA, percentatge que s'eleva fins el trenta-cinc per cent per a les activitats vinculades a el sector turístic, l'hostaleria i el comerç. Aquestes reduccions s'aplicaran també en el càlcul de l'ingrés a compte corresponent a la primera quota trimestral de l'exercici 2021, i en el càlcul de la referida quota meritada per operacions corrents de el règim especial simplificat de l'IVA no es computaran com a període d'activitat els dies en que va estar declarat l'estat d'alarma en el primer semestre del 2020, així com els dies de el segon semestre del 2020 en què, estant declarat o no l'estat d'alarma, l'exercici efectiu de l'activitat econòmica s'hagués vist suspès com a conseqüència de les mesures adoptades per l'autoritat competent per corregir l'evolució de la situació epidemiològica derivada de la SARS-CoV-2.

Com a conseqüència de les modificacions introduïdes en el mètode d'estimació objectiva de l'IRPF, en el règim simplificat i del règim especial de l'agricultura, ramaderia i pesca de l'IVA, es fixa un nou termini per a presentar les renúncies o revocacions als citats mètodes i règims especials.

D'altra banda, s'estableix un incentiu fiscal amb el qual es pretén que les persones físiques que lloguen els locals en què es desenvolupen determinades activitats econòmiques vinculades a el sector turístic, l'hostaleria i el comerç acordin voluntàriament rebaixes en la renda arrendatícia corresponent als mesos de gener, febrer i març de 2021, permetent computar com a despesa deduïble per al càlcul del rendiment del capital immobiliari la quantia de la rebaixa de la renda acordada durant aquests mesos.

Així mateix, en els impostos personals la base imposable es determina d'acord amb l'Impost sobre Societats, es modifica l'antiguitat exigida per deduir les pèrdues per deteriorament dels crèdits derivades de les possibles insolvències de deutors de manera que els sis mesos que s'exigeix ​​que hagin transcorregut entre el venciment de l'obligació i la meritació de l'impost es redueixen a tres mesos per a les empreses de reduïda dimensió, amb l'objecte que aquestes empreses puguin accelerar la incorporació a la base imposable d'aquestes pèrdues en els períodes impositius que s'iniciïn en els anys 2020 i 2021. Aquesta previsió es recull també de forma paral·lela a l'IRPF, de manera que les quantitats que es deuen puguin anticipar la seva consideració de despesa deduïble en el càlcul del rendiment del capital immobiliari.

  • Mesures de flexibilització que permetin el manteniment d'incentius regionals i ajudes per garantir la liquiditat del sector turístic. Els incentius regionals són les ajudes financeres que concedeix l'Administració General de l'Estat a la inversió productiva per fomentar l'activitat empresarial, orientant la seva localització cap a zones prèviament determinades. Consisteixen en subvencions a fons perdut i tenen com a objectiu pal·liar els desequilibris interterritorials. Davant les conseqüències originades per la crisi sanitària es posa de manifest la necessitat de flexibilitzar alguns dels requisits per a ser beneficiari d'aquests ajuts, i així es fa en relació amb el nivell mínim de fons propis, les condicions de manteniment de l'ocupació i de la inversió, així com la possible execució de projectes.

https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-16823

[LLEIS APROVADES. PARLAMENT DE CATALUNYA]

Contacte

Comparteix

També et pot interessar

TU POTS CONTROLAR L'ÚS DE LES COOKIES.

A l’ICAB utilitzem cookies a la nostra pàgina. Algunes són estrictament necessàries per al funcionament de la pàgina, i d'altres són opcionals i s'utilitzen per:

  • Mesurar com s'utilitza la pàgina web.
  • Habilitar la personalització de la pàgina web.
  • Per a funcions de publicitat, màrqueting i xarxes socials.

En fer clic a 'Acceptar totes', acceptes la instal·lació de totes les cookies. Si prefereixes configurar-les tu mateix/a o rebutjar-les, fes clic a 'Configuració de cookies'.

Per obtenir més informació, visita la nostra política de cookies.

×