Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Reial Decret llei 21/2021, de 26 d'octubre, pel qual es prorroguen les mesures de protecció social per fer front a situacions de vulnerabilitat social i econòmica

Publicat en el BOE del 27/10/2021

Mon Nov 29 10:03:00 CET 2021

Entrada en vigor: 28.10.2021.

Les mesures principals adoptades són:

Mesures extraordinàries aplicables a situacions de vulnerabilitat econòmica i social

Per tal de garantir el subministrament d'aigua, electricitat i gas natural, es mantenen les mesures de protecció dels consumidors vulnerables, en línia amb el marc efectiu desenvolupat per identificar i reduir estructuralment el fenomen de la pobresa energètica.

Així mateix, roman en vigor temporalment la definició ampliada de "consumidor vulnerable", als efectes de la percepció del bo social d'electricitat i la protecció especial davant de la interrupció del subministrament.

Així fins al 28 de febrer de 2022 fins i tot, no es pot suspendre el subministrament d'energia elèctrica, gas natural i aigua a aquells consumidors en què concorri la condició de consumidor vulnerable, vulnerable sever o en risc d'exclusió social.

Mesures en matèria d'habitatge

En matèria d’habitatge, continua la suspensió temporal dels procediments de desnonament i els llançaments per a llars sense alternativa habitacional. Per part seva, els arrendadors i titulars d'habitatges afectats per aquesta suspensió extraordinària podran sol·licitar la compensació fins al 30 de novembre, modificant-se també el Pla d'Habitatge Estatal 2018-2021 per poder fer front a aquestes compensacions.

A més, es manté la possibilitat de sol·licitar la pròrroga extraordinària del termini del contracte d'arrendament per un període màxim de sis mesos, durant els quals se seguiran aplicant els termes i les condicions establerts per al contracte en vigor.

I també s'estén la possibilitat que els arrendataris que es trobin en situació de vulnerabilitat sol·licitin la moratòria o condonació de la renda quan l'arrendador sigui una empresa o entitat pública d'habitatge o una gran forquilla -persona física amb més de deu habitatges.

Així, es prorroguen la suspensió dels desnonaments de persones en situació de vulnerabilitat social fins al 28 de febrer del 2022 i s'estableix la pròrroga extraordinària dels contractes d'arrendament d'habitatge habitual fins al 28 de febrer del 2022.

Protecció davant de la violència de gènere

Pel que fa a les mesures aplicades en la lluita contra la violència de gènere, persisteix la consideració de serveis essencials per a la protecció i l'assistència a les víctimes. D'aquesta manera, les administracions públiques competents continuaran adoptant totes les mesures que siguin necessàries per garantir la prestació, entre d'altres, del servei d'acollida, d'informació o d'assessorament jurídic 24 hores a les víctimes de violència gènere, amb el suport al personal que presta serveis d’assistència social integral a les víctimes.

Per això, als efectes del que preveu la Llei 1/2021, de 24 de març, de mesures urgents en matèria de protecció i assistència a les víctimes de violència de gènere, es prorroga fins al 28 de febrer de 2022 la consideració com essencials dels serveis establerts als seus articles 2 a 5.

Modificació del RDL de mesures urgents de suport a La Palma

S'hi inclou una millora de les ajudes per als treballadors autònoms afectats per l'erupció volcànica a l'illa de La Palma per tal d'ampliar-ne la cobertura. D'aquesta manera, es modifica el RD 18/2021 per incloure-hi tres nous ajuts, que comporten una prestació i l'exoneració de les quotes a la Seguretat Social i que substituiran la prestació vigent.

LLEIS APROVADES. CORTS GENERALS