Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Proposició de Llei Orgànica de regulació de l'eutanàsia

Aquest és el text aprovat pel Ple de Congrés dels Diputats i que es remet al Senat per a la seva posterior tramitació. Es preveu la seva entrada en vigor als tres mesos de la publicació en el BOE.

Mon Feb 08 12:19:55 CET 2021

L'objecte d'aquesta Llei és regular el dret que correspon a tota persona que compleixi les condicions exigides a sol·licitar i rebre l'ajuda necessària per morir, el procediment que s'ha de seguir i les garanties que han d'observar. Així mateix, determina els deures el personal sanitari que atengui aquestes persones, definint el seu marc d'actuació, i regula les obligacions de les administracions i institucions concernides per assegurar el correcte exercici de el dret reconegut en aquesta Llei

S'estableix el dret de les persones a sol·licitar la prestació d'ajuda per morir i els requisits per a la sol·licitud de prestació d'ajuda per morir i per rebre aquesta prestació

Es regula la forma i contingut de la denegació de la prestació d'ajuda per morir.

També s'estableix el procediment per a la realització de la prestació d'ajuda per morir i el procediment a seguir pel metge responsable quan hi hagi una sol·licitud de prestació d'ajuda per morir, així com quan s’apreciï que hi ha una situació d'incapacitat de fet, la verificació prèvia per part de la Comissió de Garantia i Avaluació. Es contempla la realització de la prestació de l'ajuda per morir i la comunicació a la Comissió de Garantia i Avaluació després de la realització d'aquesta prestació.

S'estableixen garanties en l'accés a la prestació d'ajuda per morir i es creen les Comissions de Garantia i Avaluació corresponents

Les infraccions del que disposa aquesta Llei queden sotmeses a el règim sancionador previst en el capítol VI del títol I de la Llei 14/1986, General de Sanitat, sense perjudici de la possible responsabilitat civil o penal i de la responsabilitat professional o estatutària que pugui correspondre

Finalment, cal destacar que es modifica l'apartat 4 i s'afegeix un apartat 5 a l'article 143 de la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, de el Codi Penal, establint que: «4. El qui causi o cooperi activament amb actes necessaris i directes a la mort d'una persona que patís un patiment greu, crònic i impossibilitant o una malaltia greu i incurable, amb patiments físics o psíquics constants i insuportables, per la petició expressa, seriosa i inequívoca d'aquesta, serà castigat amb la pena inferior en un o dos graus a les assenyalades en els apartats 2 i 3. 5. no obstant el que disposa l'apartat anterior, no incorrerà en responsabilitat penal qui causi o cooperi activament a la mort d'una altra persona complint el que estableix la Llei Orgànica reguladora de l'Eutanàsia.

[INICIATIVES LEGISLATIVES. CORTS GENERALS]