Normativa | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L’ICAB reivindica la necessitat de millorar l’accés a l’habitatge de lloguer social a Catalunya

L’ICAB, juntament amb COHABITAC, presenten l’estudi ‘Reptes i limitacions de la promoció i la gestió d’habitatges de lloguer social a Catalunya'. La degana de l’ICAB i presidenta del Consell de l’Advocacia Catalana assenyala que continuaran exigint esforços a les administracions pel dret a un habitatge digne

Mon Nov 09 13:33:11 CET 2020

Barcelona, 9 de novembre de 2020. L’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) i COHABITAC, l’associació de les fundacions promotores i gestores d’habitatges de lloguer social a Catalunya i entitat federada a la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya, han presentat avui l’estudi ‘Reptes i limitacions de la promoció i la gestió d’habitatges de lloguer social a Catalunya”, realitzat per la Fundació Hàbitat3.

Durant la benvinguda de l’acte, la degana de l’ICAB i presidenta de l’Advocacia Catalana (CICAC), Mª Eugènia Gay, ha explicat que la finalitat de l’estudi és “posar de manifest l’existència d’un problema de caràcter estructural a Catalunya, que es relaciona directament amb el dret a un habitatge digne”. En aquest sentit, ha reivindicat que “l’accés a l’habitatge de lloguer social a Catalunya és una necessitat que en l’actual context resulta decisiu”. I ha afegit que “s’ha de trobar la manera d’implicar al sector privat en aquesta matèria, ja que la inversió pública pot ser important, però l’actuació conjunta amb la iniciativa privada és imprescindible”.

Així mateix, la degana de l’ICAB ha assenyalat que “l’habitatge digne ha estat una de les reivindicacions de l’Advocacia catalana” i que continuaran exigint a les administracions tots els esforços fins que aquest sigui un dret incontestable. “Només un 1,5% del parc d'habitatge públic s'ha destinat al lloguer social, molt lluny, per tant, de la mitjana europea que es troba al voltant del 15%,”, ha destacat.

D’altra banda, la degana ha posat de manifest que des de la Comissió de Normativa del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona i de l'Advocacia Catalana (CICAC) s'ha creat un grup de treball sobre habitatge social que “pretén estudiar les polítiques públiques que s’haurien de desplegar per tal de garantir l’habitatge protegit, ja que la inversió que actualment s’està realitzant és molt escassa”.

En la benvinguda institucional de l’acte també han participat el president de COHABITAC, Pere Esteve, i el degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, Anton Gasol. Durant l’acte, l’Agustí Serra, secretari de la Secretaria d’Agenda Urbana i Territori, ha posat en relleu les actuacions de la Generalitat de Catalunya en relació amb l’habitatge de lloguer social. Així mateix, la presidenta de la Fundació Hàbitat 3 ha presentat l’informe “Reptes i limitacions de la promoció i gestió de l’habitatge de lloguer social a Catalunya” i, posteriorment, ha tingut lloc un col·loqui sobre propostes legislatives en l’àmbit de l’habitatge social.

Concretament, l’informe evidencia les limitacions i els obstacles del marc actual per a la realització de l’activitat de promoció d’habitatge de lloguer a Catalunya i proposa mesures que serien òptimes per desencallar aquesta tasca. En aquest sentit, l’estudi analitza les necessitats i dèficits actuals del lloguer social;  la viabilitat econòmica de les promocions de nous habitatges i de les compres i rehabilitacions d’habitatges existents; les dificultats específiques de finançament i els obstacles de caràcter fiscal.

Les conclusions i  la cloenda de l’acte han anat a càrrec de Francina Alsina, presidenta de la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya, i Jesús Sánchez, secretari de la Junta de Govern de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona i president de la Comissió de Normativa de l’ICAB. L’acte ha estat moderat per Martí Batllori, advocat, coordinador del grup de treball d’habitatge social de la Comissió de Normativa ICAB-Consell Advocacia Catalana, i del grup de treball d’habitatge i dret a l’energia de la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya.

La presentació de l’estudi també s’ha organitzat amb la col·laboració del Col·legi d’Economistes de Catalunya, la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya i la Secretaria de l’Agenda Urbana i Territori de la Generalitat de Catalunya.