open menu menú
Advocacia Barcelona
Àrea personal

×Àrea personal

Número de col·legiat/ada o usuari ICAB / DNI / Email
×
Il·lustre Col·legi de l'Advocacia de Barcelona
cercador de professionals
Normativa | Comissió Normativa | Novetats Jurídiques / Jurisprudència

Llei 18/2020, del 28 de desembre, de facilitació de l'activitat econòmica

Publicada al DOGC del 31/12/2020. Entrada en vigor: 20/01/2021.

Mon Feb 15 08:44:00 CET 2021

L’obligació de les administracions públiques catalanes d’adaptar-se al model de relació amb les empreses, a la incorporació dels diferents procediments administratius a la cerca guiada i a la incorporació de les diferents col·leccions de dades estandarditzades al Directori d’empreses, establiments i registres, entra en vigor el 31/12/2022.

L’objecte d’aquesta llei és establir un marc regulador per a crear un entorn més favorable a l’activitat econòmica i facilitar la competència i la inversió, d’acord amb la normativa de procediment administratiu i el model català d’administració electrònica.

Aquesta llei és aplicable a:

  1. a) L’Administració de la Generalitat.
  2. b) Els ens que integren l’Administració local.
  3. c) L’Administració pròpia d’Aran.
  4. d) Els ens públics i els organismes autònoms que depenen de qualsevol de les administracions públiques a què fan referència les lletres a, b i c o hi estan vinculats pel que fa a llurs actuacions en l’exercici de potestats administratives en l’àmbit de la intervenció en l’activitat econòmica.
  5. d) Els consorcis adscrits a les administracions, els organismes i els ens públics a què fa referència aquest article, i també les entitats públiques que depenen dels consorcis o hi estan vinculades pel que fa a llurs actuacions en l’exercici de potestats administratives en l’àmbit de la intervenció en l’activitat econòmica.

El títol segon regula el model de relació entre l’empresa i les administracions públiques i s’estructura en quatre capítols, que regulen els aspectes generals d’aquesta relació i inclou els principis i deures sobre els quals se sustenta, tant de les persones que volen acomplir una activitat econòmica o que ja en són titulars, com de les administracions públiques, que han de fer possible la transformació digital en la relació de l’Administració amb les empreses. També regula el model de finestreta única empresarial, que permet a les empreses i als professionals fer, des d’un únic punt, amb independència de l’administració responsable, tots els tràmits necessaris per a llur activitat. Per tal que aquests tràmits es puguin fer digitalment, es regula un portal únic per a les activitats econòmiques, com a canal electrònic de relació de la Finestreta Única Empresarial. Aquest portal inclou l’àrea privada, espai que integrarà totes les relacions de l’empresa amb l’Administració. Com a novetat, es crea el Directori d’empreses, establiments i registres, que ha de permetre recollir tota la informació que tenen les diferents administracions sobre els titulars de les activitats econòmiques i dels establiments on s’acompleixen. També es regula la transformació que han d’experimentar les administracions per a passar a gestionar dades en lloc de formularis. Per a fer possible la gestió de les dades aportades, es regulen l’estandardització d’aquestes, la figura de l’identificador únic de l’establiment i la tramitació unificada, com a mecanismes de simplificació que fan possible que l’empresa doni les dades una única vegada, sens perjudici que les administracions públiques puguin disposar de les que necessitin en cada moment.

A més, es regula la governança d’aquest model de relació i es crea la Comissió per a la Facilitació de l’Activitat Econòmica. També estableix les funcions de l’Oficina de Gestió Empresarial, com a impulsora de la Finestreta Única Empresarial, i dels organismes responsables de les solucions tecnològiques, com a principals actors d’aquesta governança.

S’estableixen els mecanismes d’impuls de l’activitat econòmica. S’hi defineixen els projectes empresarials estratègics per a Catalunya i els altres mecanismes complementaris i de col·laboració possibles. També es regulen el procediment de defensa dels drets i els interessos dels operadors econòmics.

El títol tercer regula l’activitat econòmica i s’estructura en cinc capítols. Al respecte s’estableixen els principis generals de la regulació de l’activitat econòmica. Es determina que, en termes generals, els règims d’intervenció han d’ésser de control posterior, comunicació i declaració responsable, i tan sols es pot establir un règim de control previ en els casos en què hi hagi raons imperioses d’interès general que ho justifiquin.

També es concreta que el règim d’intervenció municipal aplicable als establiments en què s’exerceix una activitat és el de comunicació. Aquesta secció modifica el que estableix la Llei 16/2015, eliminant el règim de declaració responsable i establint només un règim d’intervenció, el de comunicació, per a tots els establiments on s’acompleix una activitat econòmica recollida en l’annex que incorpora la llei. Així mateix, regula, entre altres aspectes, la presentació de la comunicació i la documentació que s’ha d’aportar.

Es regulen les obligacions de les administracions d’oferir passarel·les de pagament que permetin a les empreses fer el pagament a distància de les taxes associades a un procediment. La plena aplicació de l’administració electrònica només serà totalment efectiva si totes les fases de la tramitació es poden fer de forma electrònica, inclòs el pagament de les taxes.

Es determina el control que s’ha d’exercir sobre aquestes activitats econòmiques, diferenciant el procediment de comprovació de requisits formals del de comprovació de requisits materials.

Es preveu una regulació de multes coercitives i s’estableix el règim sancionador corresponent.

Les disposicions addicionals recullen manaments a l’Administració de la Generalitat per tal d’assolir el model de finestreta única empresarial, que comporta l’homogeneïtzació organitzativa i l’ús de solucions inter-operables i serveis transversals. Entre aquests manaments, destaquen la creació del Directori d’empreses, establiments i registres; l’impuls de la connexió de les àrees privades; la incorporació en els procediments administratius de la vinculació de l’eina de la cerca guiada; l’impuls dels serveis transversals que facilitin la localització de les empreses; l’establiment de mecanismes d’identificació i signatura de tràmits i serveis digitals, i l’impuls de programes de formació en l’ús d’eines digitals. Així mateix, en l’àmbit de les competències locals, cal destacar les disposicions addicionals que estableixen mesures de cooperació i assistència als governs locals necessàries per a l’aplicació de la Llei i el reconeixement del marc competencial del municipi de Barcelona. Es crea la figura de la persona autoritzada i s’estableix l’aplicació de la Llei a l’activitat econòmica de les entitats sense ànim de lucre i altres persones jurídiques. Finalment, s’inclou un manament al departament que gestiona la Finestreta Única Empresarial perquè elabori un informe on s’analitzi el grau d’aplicació d’aquesta llei, el grau del compliment i l’impacte dels règims d’intervenció administrativa.

[LLEIS APROVADES. PARLAMENT DE CATALUNYA]

Contacte

Comparteix

També et pot interessar

TU POTS CONTROLAR L'ÚS DE LES COOKIES.

A l’ICAB utilitzem cookies a la nostra pàgina. Algunes són estrictament necessàries per al funcionament de la pàgina, i d'altres són opcionals i s'utilitzen per:

  • Mesurar com s'utilitza la pàgina web.
  • Habilitar la personalització de la pàgina web.
  • Per a funcions de publicitat, màrqueting i xarxes socials.

En fer clic a 'Acceptar totes', acceptes la instal·lació de totes les cookies. Si prefereixes configurar-les tu mateix/a o rebutjar-les, fes clic a 'Configuració de cookies'.

Per obtenir més informació, visita la nostra política de cookies.

×