Comissió d'Arbitratge | Comissió Arbitratge | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

NOTA DE PREMSA: L’ICAB ha acollit la “I Jornada d'Arbitratge Internacional Barcelona” amb motiu de la celebració del XVI Congrés Internacional del CEA

La seu del Col·legi de l’Advocacia ha acollit durant els dies 22 i 23 de juny de 2022 la “I Jornada d'Arbitratge Internacional Barcelona” amb ocasió del XVI Congrés Internacional del Club Español de Arbitraje (CEA).

Thu Jun 23 19:12:00 CEST 2022

Ha estat la primera vegada que activitats d’aquest Congrés s'han realitzat en una localitat diferent de la seva seu, gràcies al treball desenvolupat pel Centre ADR- Arbitratge del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona.

La Jornada ha estat inaugurada el 22 de juny pel degà del Col·legi  de l'Advocacia de Barcelona, Jesús M. Sánchez García, el president en funcions del Club Español de Arbitraje (CEA), Alfonso Iglesia, el president de la Comissió d’Arbitratge de l’ICAB, Pedro L. Yúfera Sales, i el diputat responsable del centre ADR- Arbitratge ICAB i president del Tribunal Arbitral de Barcelona (TAB), Frederic Munné i Catarina.

El degà de Col·legi  de l'Advocacia de Barcelona, Jesús M. Sánchez García, ha destacat que la celebració d’aquesta Jornada a la seu de l’ICAB ha representat una excel·lent oportunitat formativa per apropar l’arbitratge a l’advocacia i que ratifica l’inici d’una col·laboració entre el CEA i el Col·legi. També ha posat de relleu que les dues conferències que s'han celebrat en el marc d’aquesta Jornada han servit per abordar temes de caràcter processal des de la perspectiva de l’arbitratge.

Per la seva part, el president en funcions del Club Español de Arbitraje (CEA), Alfonso Iglesia, ha afirmat que per primera vegada la celebració del Congrés Internacional ha inclòs formació arbitral fora de la seu de l’entitat i això suposa un gran pas per a la difusió de l’arbitratge, tant a nivell social com entre els professionals de l’advocacia.

El president de la Comissió d’Arbitratge de l’ICAB, Pedro L. Yúfera Sales, ha assenyalat que la celebració d’aquesta Jornada ha estat una excel·lent ocasió per reunir a Barcelona a àrbitres de diferents països, en un esdeveniment formatiu que aspira a ser el primer de molts entre l’ICAB i el CEA.

Mentre que el diputat responsable del Centre ADR- Arbitratge ICAB i president del Tribunal Arbitral de Barcelona (TAB), Frederic Munné i Catarina, ha exposat que “gràcies al treball desenvolupat pel Centre ADR- Arbitratge del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona hem aconseguit que Barcelona, i concretament l’ICAB, aculli activitats del Congrés Internacional del CEA, que és tot un referent en el món de l’arbitratge.  D’aquesta manera volem promoure el coneixement de l’arbitratge entre l’advocacia ja que és una eina de gestió de conflictes àgil, eficient i no està suficientment implementat al nostre país, si ho comparem amb altres països de la Common Law. Per això, cal reforçar la confiança social en l’arbitratge i garantir l’especialització, la qualitat i l’excel·lència dels àrbitres”.

La “I Jornada d'Arbitratge Internacional Barcelona” ha tingut com a objectiu abordar com el Tribunal Arbitral percep la prova obtinguda il·lícitament, i alhora analitzar com es detecta i es prova la corrupció en l'arbitratge. Això ha estat possible gràcies a la participació en aquestes jornades de reconeguts àrbitres internacionals com són Claudia Baró Huelmo, Ramiro Portocarrero Lanatta, Alberto Fortún  Costea, Carmen Martínez López, Jesús Saracho Aguirre i Sabina Sacco.

Les dues taules han estat moderades per la Comissió d'Arbitratge de l’ICAB, i concretament per José Rosell (vicepresident) i Patricia Saiz González (vocal).

El diputat responsable del Centre ADR- Arbitratge ICAB i president del TAB ha clausurat la primera jornada d’activitat acadèmica.

Dijous, 23 de juny trobades sectorials d’àrbitres

El dijous 23 de juny han tingut lloc a la seu de l’ICAB dues trobades sectorials d’àrbitres del Club Español de Arbitraje. Una adreçada als membres menors de 40 anys, on han intervingut com a ponents dos referents dins el món de l’arbitratge com són Iris Sauvagnac i Juan Mendoza, per explicar i donar consells sobre com construir la carrera professional com a àrbitre. L’altra dedicada a les dones membres del CEA, per donar visibilitat al talent femení dins el món de l’arbitratge.

Què és l’arbitratge

L’arbitratge és un sistema de resolució de conflictes alternatiu al procediment judicial en el qual un tercer imparcial, l’àrbitre, resol la controvèrsia mitjançant un laude definitiu. El laude és equivalent a una sentència judicial ferma. Les parts poden pactar que l’arbitratge es desenvolupi i es resolgui en dret (aplicant estrictament la norma jurídica que correspongui) o en equitat (l’àrbitre resol el conflicte segons el seu sentit natural del que és just), pel qual hauran de determinar prèviament quin tipus d’arbitratge s’identifica millor amb la matèria i amb el conflicte concret que desitgen resoldre.