Comissió de Justícia Penal Internacional | Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic) | Notes de Premsa

COMUNICAT de la Comissió de Justícia Penal Internacional i Drets Humans de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona davant la violació de DDHH contra la població civil a Colòmbia

La Comissió de Justícia Penal Internacional i Drets Humans del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona mostra gran preocupació per les imatges i testimonis que arriben de la República de Colòmbia en el sentit de reprimir mitjançant l’ús desproporcionat de la força i de forma cruel i violenta les manifestacions de la població civil davant del descontent amb la gestió del Govern Colombià des del passat 28 d’abril.

Fri May 07 14:40:02 CEST 2021

Barcelona, 7 de maig de 2021. Davant les greus denúncies de la violació de Drets Humans per part de les forces i cossos de Seguretat de l’Estat cap a la població civil, interpel·lem a les autoritats colombianes per cessar la militarització de les ciutats i per assegurar el respecte i garantia dels drets humans, la protecció i la preservació dels quals són el nucli de la Democràcia i es consagra en el text Constitucional de la República de Colòmbia, així com en els Tractats Internacionals. Recordem l’obligatorietat de l’aplicació del Dret Internacional Humanitari en el sentit de proporcionar la màxima protecció a la població civil quan es produeix una situació de conflicte.

La Cort Interamericana de Drets Humans ha establert que els Estats part de la Convenció Americana sobre Drets Humans, com Colòmbia, han de “limitar al màxim l’ús de les forces armades pel control de disturbis interns, atès que l’entrenament que reben està dirigit a derrotar l’enemic, i no a la protecció i control de civils, entrenament que es propi dels cossos policials”. Així mateix, la Cort ha establert que la participació excepcional de les forces armades en dites tasques ha de ser extraordinària, subordinada i complementària; regulada mitjançant mecanismes legals i protocols sobre l’ús de la força i tenint en compte els principis d’excepcionalitat, proporcionalitat, absoluta necessitat i d’acord amb la respectiva capacitació en la matèria; i fiscalitzada per òrgans civils competents, independents i tècnicament capaços.

És de justícia apel·lar a la investigació ràpida i eficaç de les denúncies de l’ús excessiu i innecessari de la força contra manifestants, que ha deixat a dotzenes de persones mortes i ferides, detencions arbitràries, actes de tortura, violència sexual i denúncies de persones desaparegudes.