Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació així com cookies de complement de xarxes socials. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pot canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Tancar
Notícies › Comissió de Normativa

Proposició de Llei Orgànica de modificació de la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal, en matèria d'imprudència en la conducció de vehicles de motor o ciclomotor i sanció de l'abandonament del lloc de l'accident

23/10/2017
Aquesta proposició de Llei es troba en tràmit al Congrés dels Diputats i ha estat presa en consideració.

En primer lloc, pretén introduir tres supòsits en què sempre es considerarà la imprudència com a greu (d’acord amb la Circular 10/2011 de la Fiscalia General de l'Estat sobre seguretat viària) si concorren els requisits de l'article 379 del CP.

A més, planteja l'augment de la punició d'aquest tipus de conductes, a través de dues vies. Per una banda mitjançant la introducció d'un apartat tercer a l'article 142, quina regulació permet al jutge o tribunal imposar la pena de fins a 9 anys de presó en cas de diversos morts causats per la imprudència en la conducció de vehicles de motor (sempre que no concorrin altres circumstàncies atenuants). A aquesta pena, d'altra banda, se li podria sumar la corresponent al delicte de seguretat viària dels articles 379 a 381 del CP. Per l’altra banda, procedint a derogar el contingut de l'art. 382 CP. Aquest article estableix avui les regles del concurs de delictes contra la seguretat viària que produeixen un resultat lesiu, castigant només la més greu de les infraccions en la meitat superior. Amb la reforma es pretén considerar la possibilitat de condemnar les dues conductes de manera independent -si concorren les circumstàncies per fer-ho- i, per tant, amb una major pena.

Per últim, es preveu la introducció del delicte d'abandonament del lloc de l'accident,  amb una redacció autònoma dins el capítol IV del CP (que regula els delictes contra la seguretat viària) perquè considera que es tracta d'una conducta diferent, dolosa i independent de la conducta prèvia imprudent. S'opta per derogar l'actual article 382 per a introduir-hi aquest tipus penal.

Es vol sancionar el dol específic de l'abandonament de qui sap que deixa enrere a algú que pogués estar lesionat o fins i tot mort. Es produiran concursos de normes entre aquest tipus penal i el delicte d'omissió del deure de socors de l'article 195.3 del CP, però es considera que així es dóna resposta a l'abandonament encara que la mort sigui immediata.

[INICIATIVES LEGISLATIVES. CORTS GENERALS]