Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació així com cookies de complement de xarxes socials. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pot canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Tancar
Notícies › Torn d'Ofici i Assistència al Detingut

Més informació important sobre assistència al detingut

01/04/2016
Amb motiu de les disfuncions que els advocats/des ens esteu fent arribar al Servei d’Assistència al Detingut, amb motiu de la comunicació immediata de la situació de la detenció, us informem:
Més informació important sobre assistència al detingut

Que el fet de trucar a l’advocat en forma immediata,  quan l’ICAB rep la comunicació de la detenció per part dels centres de detenció, deriva del compliment estricte de la legalitat, continguda en aquest sentit a l’article 520.5 de la LL.E.Crim.

Que, tal com ens esteu posant de manifest en les comunicacions que ens esteu adreçant:

  • El fet que l’advocat es desplaci al centre de detenció en les tres hores següents a la de la comunicació del telefonema, implica, en moltes ocasions, que no es porti a terme la declaració del client, que es dilata a un moment posterior.
  • Que en l’anomenada “entrevista” amb el client, quan aquesta no és immediatament anterior a la declaració, no es pot donar contingut real al dret de defensa, en tant que s’estan produint disfuncions variades (no es disposa d’accés a l’atestat, aquest encara no està confeccionat, no es disposa de serveis de traductor, etc.)
  • Que la posada a disposició del detingut davant l’autoritat judicial també es dilata des de la primera comunicació al lletrat i primera personació d’aquest al centre de detenció,  perllongant innecessàriament, en moltes ocasions, la situació de detenció.

Que, davant d’aquestes incidències, us informem que el degà i la Junta de Govern estem  fent gestions davant les autoritats competents en la matèria,  per tal d’aconseguir la normalització de la situació i que la finalitat pretesa amb el canvi normatiu, que no és altra que l’exercici real del dret de defensa des del primer moment de la detenció, sigui una realitat.

En el període de temps que transcorri fins aconseguir aquesta finalitat, us informem que l’ICAB procedirà de conformitat amb les següents pautes:

  1. Quan l’ ICAB rebi la trucada del centre de detenció sol·licitarà informació sobre si la declaració del detingut es podrà produir en el marc de les tres hores següents (per tant, si l’elaboració de l’atestat estarà iniciat i si es disposarà de traductor, si s’escau).
  2. L’ICAB procedirà a la designa immediata de lletrat, si bé en la trucada que el servei d’assistència al detingut efectuï al lletrat li traslladarà la informació facilitada pel centre de detenció amb la finalitat que sigui el lletrat qui, en exercici del dret de defensa, valori si compareix o no de forma immediata (decisió que no tindrà transcendència col·legial en el supòsit que sigui previsible que no es podrà portar a terme l’exercici real del dret de defensa en aquesta “entrevista” inicial, pels motius abans exposats).
  3. En el moment en què els centres de detenció facin la segona trucada informativa de l’hora prevista per la declaració, l’ ICAB procedirà a informar al lletrat designat en una segona trucada.

Paral·lelament es continuarà reclamant dels centres de detenció la necessitat que l’atestat i la declaració del detingut es faci en un temps raonable i, a ser possible, dintre d’aquestes primeres hores en les que el lletrat ha de personar-se al centre de detenció.

També l’ICAB continuarà reclamant l’accés del lletrat a l’atestat, com es dedueix de la interpretació conjunta dels arts. 118, 520 i 527 de la Ll.E.Crim.

Es reclamarà al Departament de Justícia que es contempli la forma de retribució d’aquesta doble assistència en seu policial, si es dóna.

Per tal de disposar del màxim d’informació possible, us preguem adreceu, indistintament a torn@icab.cat o a craj@icab.cat, informació de les disfuncions que us aneu trobant, indicant:

  • Numero d’atestat,
  • Hora i data de la detenció,
  • Hora de l'entrevista inicial (si aquesta s’ha produït),
  • Hora de la declaració,
  • Data de posada a disposició judicial del vostre client,
  • Si heu tingut accés a l’atestat o no, i en quin moment
  • Si s’ha produït algun fet destacable al que doneu rellevància.

Aquesta informació ens serà de molta utilitat per poder posar de manifest les disfuncions que s’estiguin produint i seguir reclamant la millora en la prestació del servei d’assistència al detingut.

Agraïm la vostra col·laboració i l’esforç que la situació actual us suposa, del que en som plenament conscients.

Documents

Contactes