Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació així com cookies de complement de xarxes socials. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pot canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Tancar
Notícies › Comissió de Relacions amb l'Administració i la Justícia (CRAJ)

La CRAJ informa: criteris no vinculants respecte als danys en accidents de circulació

14/04/2016
Els Jutjats de Primera Instància de Barcelona acorden uns criteris no vinculants.
La CRAJ informa: criteris no vinculants respecte als danys en accidents de circulació

Us informem dels criteris no vinculants que han estat adoptats pels Jutjats de Primera Instància de Barcelona en relació a la Llei 35/2015, de 22 de setembre, que reforma el sistema per a la valoració dels danysi perjudicis causats a les persones derivats d’accidents de circulació.

Es tracta d’uns criteris que no han estat adoptats formalment a la Junta Judicial sectorial i per tant són no vinculants, i la no aplicació no genera conseqüències.

Els acords són els següents:

1) Art. 7.8: documents a presentar amb la demanda

  • Aquest requisit de procedibilitat és aplicable únicament a supòsits en què l'accident al que es refereix ha ocorregut amb posterioritat a l'1 de gener de 2016.
  • L'aportació de la documentació corresponent a la fase prèvia al judici, amb la reclamació prèvia a l'asseguradora i la consegüent oferta o resposta motivada, en referir-se a l'art. 403 LEC, constitueix un requisit subsanable. Això sí, només és subsanable la no aportació dels documents, no l'emplenament del tràmit.

2) Art. 40 (barem aplicable)

La possibilitat que els interessos moratoris absorbeixin les actualitzacions de la indemnització es refereix només a les companyies asseguradores, sense que procedeixi diferent quantia indemnitzatòria de principal per a cadascun dels obligats pel mateix sinistre (conductor, propietari, asseguradora...).

3) Modulació de la indemnització per la percepció de prestacions públiques

Només s'aplicarà una deducció aritmètica de la indemnització en els casos previstos de forma expressa pel legislador. Per tant:

  • En l'àmbit de les lesions permanents, la indemnització resultant no es veurà reduïda per la percepció de pensions públiques, ja que aquest factor només apareix esmentat com un element integrat en el multiplicador de les diferents taules (art. 125.4.a per ajuda de tercera persona i art. 132.1.a per lucre cessant).
  • En l'àmbit de la indemnització de lucre cessant per defunció (arts. 86.1.b i art. 88), no s'aplicarà cap reducció de la indemnització per percepció de prestacions públiques mentre el Ministeri d'Economia i Competitivitat no aprovi la corresponent taula actuarial, conforme a l'art. 48.
  • En l'àmbit de les lesions temporals, sí procedeix aplicar una deducció aritmètica de les quantitats percebudes com a prestacions, encara que únicament respecte de la indemnització que correspongui a la víctima per lucre cessant (art. 143.3).

4) Traumatismes menors de columna vertebral

  • L'art. 135.1 no pot menyscabar la facultat jurisdiccional de valorar la prova practicada conforme a les normes de la sana crítica i apreciar l'existència d'un nexe causal en funció dels fets que hagin estat declarats provats.
  • L'exigència d'un informe mèdic “concloent”, continguda en l'art. 135.2, i en relació a la consideració com a seqüela d'un traumatisme de columna vertebral, no pot donar lloc a l'establiment de diferents graus de fefaença, versemblança i credibilitat dels informes pericials metges derivats d'accidents de circulació.

Contactes