Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació, així com cookies de complement de xarxes socials. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pot canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Tancar
Notícies › Comissió de Normativa

Llei Orgànica 2/2019, d'1 de març, de modificació de la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal, en matèria d'imprudència en la conducció de vehicles de motor o ciclomotor i sanció de l'abandonament del lloc de l'accident (BOE del 02/03/2019)

12/08/2019
Va entrar en vigor el passat 03/03/2019.

La Llei introdueix en el Codi Penal tres supòsits que s’han de considerar imprudència greu per disposició de la llei, així com una interpretació autèntica de la imprudència menys greu. Augmenta la punició d'aquest tipus de conductes i la introducció del delicte d'abandonament del lloc de l'accident.

Pretén garantir la major sanció per a determinades conductes particularment greus amb resultat de mort, en particular quan el conductor del vehicle de motor o ciclomotor condueixi sota la influència de drogues tòxiques, estupefaents, substàncies psicotròpiques o de begudes alcohòliques o excés de velocitat. Es reconeix de manera expressa que existeixen determinades circumstàncies indicatives d'una especial negligència per part del conductor i han de tenir consideració inequívoca en les conseqüències penals com imprudència greu. L'augment de la punició s’incorpora a través de dues vies. D'una banda, la introducció d'un nou article 142 bis, que permet imposar la pena de fins a 9 anys de presó en cas de diversos morts, o morts i ferits greus, causats per la imprudència en la conducció de vehicles a motor. També l'article 152 bis permet incrementar en un grau la pena quan hi hagués una pluralitat de persones que patissin les lesions de l'article 152.1.2.º o 3r, o de dos quan aquest nombre de lesionats fora molt elevat.

D'altra banda, l'augment de la punició també es reflecteix en la introducció de la pena de privació del dret a conduir vehicles de motor i ciclomotors amb un nou paràgraf de l'article 382, ¿¿complementària de la ja prevista per la regla concursal que determina l'aplicació de la pena del delicte més greu en la seva meitat superior en els casos de producció d'un resultat lesiu quan concorri la conducció temerària, prevista i penada en l'article 381.

A més, s'introdueix el delicte d'abandonament del lloc de l'accident amb una redacció autònoma, per entendre que es tracta d'una conducta diferent i, aquest cop sí, dolosa i independent de la conducta prèvia imprudent o fortuïta. Es busca evitar el concurs de normes entre aquest tipus penal i el delicte d'omissió del deure de socors de l'article 195.3 del Codi Penal per als casos de lesions a través de la previsió continguda en el text, de subsidiarietat d'aquest delicte respecte del aquell, referint-se als casos de persones que pateixin lesions greus però en què no concorrin els requisits del perill manifest i greu que exigeix ¿¿l'omissió del deure de socors

A més, amb aquesta reforma els sinistres menors tornen a ser delicte: si es comet una infracció greu de la llei de Trànsit amb resultat de lesions o mort es considerarà imprudència menys greu. Aquests sinistres tornen a ser considerats delicte. Eren conductes considerades com a falta dins del Codi Penal abans de la reforma del 2015, que va eliminar les faltes derivant aquests casos a la legislació civil.

[NORMATIVA APROVADA. CORTS GENERALS]