Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació, així com cookies de complement de xarxes socials. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pot canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Tancar
Notícies › Comissió de Normativa

Proposició de llei de modificació de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les persones en situació de dependència, en matèria de participació en el cost de les prestacions i serveis de les persones beneficiàries

04/11/2019
Aquesta iniciativa és una iniciativa legislativa popular que es tramitarà per les Corts Generals quan es constitueixi la nova legislatura.

Modifica els articles 14,7 i 33 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.

Un dels aspectes que sens dubte més rebuig han suscitat en aquests anys de desplegament del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD) per part de les potencials persones beneficiàries de la Llei, generant més cotes de frustració, ha estat el de la regulació de tot el relatiu a la capacitat econòmica i la participació en el cost de les prestacions, conegut popularment com «copagament», que ha estat percebuda com una reglamentació sense d'equitat i justícia material, propera a confiscatòria,  que més que convidar a exercir el dret subjectiu, expulsava a la gent gran i amb discapacitat destinatàries naturals del sistema, per l’onerós dels seus exacerbats requeriments en matèria d'aportació econòmica. Aquesta desencertada regulació dels aspectes econòmics de participació en el cost de les prestacions, que comporta un risc cert de buidar el dret creat per la Llei, ha de ser corregida i així ho avala no només l'opinió majoritària dels moviments socials de gent gran i persones amb discapacitat i les seves famílies, sinó també el criteri dels professionals dels serveis socials i dels experts i analistes que ha fixat la seva posició en una multiplicitat d'estudis i informes sobre la Llei 39/2006.

Així, amb la reforma de l'article 14 de la vigent Llei, es precisa que serà també objecte de normativa reglamentària estatal la regulació de la participació en el cost de les prestacions, tal com passa ara amb la capacitat econòmica. També s'amplien els factors que es tenen presents a l'hora de determinar tant la renda com el patrimoni, afegint a l'edat el moment vital d'aparició de la situació de dependència i la seva major o menor prolongació al llarg de la vida de la persona beneficiària. D'altra banda, la modificació de l'article 33 incorpor diverses garanties per a les persones beneficiàries que modulen el seu esforç de participació en el cost de les prestacions que reben, com l'exempció d'aportació per sota d'un determinat llindar de capacitat econòmica (2,5 vegades l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples -IPREM-); la limitació màxima en la participació, que queda fixada en el 60 per cent del preu de referència del cost del servei; o, en fi, la seguretat d'un mínim per a despeses personals, que no podrà ser inferior al 30 per cent de la capacitat econòmica
 

INICIATIVES LEGISLATIVES CORTS GENERALS

http://www.congreso.es/public_oficiales/L13/CONG/BOCG/B/BOCG-13-B-5-1.PDF

Contactes

    • Departaments i Comissions de l'ICAB  
    Comissió Normativa
    c/ Mallorca, 283
    08037 Barcelona, Barcelona - España

    T. 93 601 12 12 - EXT. 5302