Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació, així com cookies de complement de xarxes socials. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pot canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Tancar
Notícies › Formació / Biblioteca › Comissió de Normativa

REIAL DECRET LLEI 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de l'COVID-19 (BOE del 18 de març de 2020).

06/04/2020
Entrada en vigor: 18.03.2020

Les mesures que preveu mantenen la vigència durant el termini d'un mes des de la seva entrada en vigor, sens perjudici que, prèvia avaluació de la situació, es pugui prorrogar la seva durada pel Govern mitjançant un Reial Decret Llei. No obstant l'anterior, aquelles mesures que preveu que tenen termini determinat de durada s'han de subjectar a aquest

Entre d’altres mesures acorda:

Subministraments: es prohibeix la suspensió dels subministraments d'aigua o energia als consumidors vulnerables, prorrogant el bo social fins al 15.09.2020. També es prohibeix en general la suspensió dels serveis d'internet i telecomunicacions i les campanyes que impliquin portabilitat.

Moratòria de les quotes hipotecàries: s'aplica només als préstecs hipotecaris per a l'adquisició d'habitatge habitual de persones en situació de vulnerabilitat, determinant les condicions per al seu reconeixement.

Aquesta moratòria s'estén als avaladors i garants del deutor principal que es trobin en la mateixa situació. A més, els avaladors poden "exigir que l'entitat esgoti el patrimoni del deutor principal, sense perjudici de l'aplicació a aquest del Codi de Bones Pràctiques". Això suposa que els fiadors en situació de vulnerabilitat són subsidiaris d'acord amb la regla general de l'art. 1830 CC, encara que s'hagués pactat el caràcter solidari. El deutor ha de sol·licitar la moratòria -fins 15 dies després de la fi de la vigència del RDL- i acreditar el compliment de les condicions en la forma establerta en la norma. L'entitat l'ha de implementar en un termini màxim de 15 dies. L'efecte per al deutor és que no es pot exigir el pagament de la quota i que no es meriten interessos ni moratoris ni ordinaris, de manera que queda totalment en suspens el pagament del préstec fins que acabi la vigència del RDL.

En l'àmbit laboral: Es permet a les persones que com a conseqüència de l'epidèmia (tancament de centres d'atenció, per ex.) hagi de tenir cura de familiars dependents sol·licitar l'adaptació d'horari o reducció de jornada.

Prestació extraordinària per cessament d'activitat per a autònoms: quan hagin hagut de cessar en la seva activitat o la seva facturació hagi disminuït en més d'un 75%.

ERTO: es consideren els efectes del COVID19 com a causa de força major a aquests efectes i s'estableix un procediment especial de sol·licitud de l'ERTO. La situació ha de constatar l'autoritat laboral en el termini de 5 dies, previ informe de la Inspecció de treball. En el cas que es pugui dur a terme s'exonera a l'empresa de l'aportació a la seguretat social, excepte per a les empreses de més de 50 treballadors, que es redueix un en un 75% la mateixa. En cas de suspensió de la relació laboral s'amplia la prestació per atur (amb algunes especialitats i limitacions) encara que no tinguin el període de cotització mínima exigit normalment. Aquestes mesures només s'aplicaran "mentre es mantingui la situació extraordinària derivada del COVID19". La D. addicional 6ª diu que les normes d'àmbit laboral estaran subjectes al manteniment de l'ocupació durant els 6 mesos posteriors a la represa de l'activitat.

Àmbit tributari: s'estableix la suspensió de:

- els terminis de pagament derivats de liquidacions realitzades per l'administració tant en període voluntari com de constrenyiment

- els terminis per atendre els requeriments, diligències d'embargament o sol·licituds d'informació i per formular al·legacions.

- l'execució de garanties sobre béns immobles.

La suspensió és fins al 30.04.2020 per a les anteriors i per a les que es comuniquin a partir d'ara fins a 20.05.2020. El termini per a interposar en el cas de recursos o reclamacions notificades en aquest període no s'inicia fins el 30.04.2020.

No se suspenen els terminis per a les autoliquidacions.

Àmbit contractual: S’interrompen els terminis de devolució de productes comprats tant presencialment com online durant el període d'alarma. També s'introdueixen mesures en matèria de contractació pública dirigides a la suspensió o modificació dels contractes pendents d'execució, distingint entre aquells l'execució esdevingui impossible i els que es puguin seguir complint, però en altres terminis. Aquestes normes de flexibilització no s'apliquen als àmbits que es consideren essencials com sanitari, farmacèutic, seguretat, neteja i transport.

Dret de societats: es permet la reunió telemàtica dels òrgans d'administració i l'adopció d'acords per escrit i sense sessió, encara que no ho tinguessin previst en estatuts.

El termini per formular comptes no queda suspès, sinó que començarà de nou (3 mesos) a la fi de el període d'alarma, i a partir del final d'aquest termini compte el de 3 mesos per a celebrar la junta ordinària. Per a les juntes convocades es permet a l'òrgan d'administració canviar la data o revocar la convocatòria, publicant aquesta modificació a la web de la societat i en el seu defecte en el BOE. Es permet que la intervenció notarial en la junta sigui per mitjans de comunicació a distància. En qualsevol cas, és necessari el requeriment al notari. Se suspèn així mateix l'exercici de el dret de separació i la dissolució per causa legal o estatutària fins que finalitzi l'estat d'alarma.

En matèria de societats cotitzades també s'afavoreix la presa d'acords de forma telemàtica; l'informe financer anual es pot presentar fins passats 6 mesos de el tancament de l'exercici i la junta ordinària es pot celebrar dins dels deu mesos de l'exercici.

Àmbit registral: se suspenen els terminis dels assentaments registrals (s'entén que tant de la propietat com mercantils) fins a la fi de el període d'alarma.

En matèria concursal: se suspèn l'obligació de declarar el concurs fins passats 2 mesos des de la fi de el període d'alarma, i no s'admetran les sol·licituds de concurs necessari fins que passin aquests dos mesos, donant preferència a les sol·licituds de concurs voluntari presentades en aquest termini, encara que fossin posteriors.

Per la resta, entre altres normes, s'acorda la pròrroga dels DNI fins al 31.03.2021 i s'estableix la necessitat d'autorització administrativa per a inversions estrangeres de fora de la UE en empreses de multitud de sectors.

[LLEIS APROVADES CORTS GENERALS]

https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-3824

Contactes

    • Departaments i Comissions de l'ICAB  
    Comissió Normativa
    c/ Mallorca, 283
    08037 Barcelona, Barcelona - España

    T. 93 601 12 12 - EXT. 5302