Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació així com cookies de complement de xarxes socials. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pot canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Tancar
Notícies › Comissió de Normativa

Llei 4/2016, del 23 de desembre, de mesures de protecció del dret a l'habitatge de les persones en risc d'exclusió residencial (DOGC 29/12/2016)

02/01/2017
Entrada en vigor: 30/12/2016

La llei replanteja la regulació dels aspectes de la Llei 24/2015, de 29 de juliol, de mesures urgents per afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica que van ser objecte de recurs d'inconstitucionalitat i que es troben suspensos pel Tribunal Constitucional.

Incorpora una mediació obligatòria prèvia a la via judicial per a les parts en conflicte, abans d’interposar qualsevol reclamació administrativa o demanda judicial. Transcorregut el termini de tres mesos a comptar de la notificació de l’acord d’inici de la mediació sense haver assolit un acord satisfactori, qualsevol de les parts pot acudir a la reclamació administrativa o a la demanda judicial.

La mediació és aplicable en casos de transmissió d’habitatges derivats de dacions en pagament de préstecs o crèdits hipotecaris sobre l’habitatge, si el transmitent no té alternativa d’habitatge pròpia i es troba en situació de risc d’exclusió residencial i es clou amb la intervenció de la Comissió d’Habitatge i Assistència per a Situacions d’Emergència Social, formada per membres de l’Administració i dels diferents sectors socials i professionals implicats. Específicament s’hi preveu la designació d’un membre per part del Consell de l’Advocacia Catalana.

El text també preveu un seguit d'instruments d’actuació de les Administracions Públiques. En el cas d'habitatges buits, la utilització temporal (mitjançant expropiació forçosa) d'habitatges per causa d’interès social. En el cas d'habitatges ocupats, l'expropiació del dret d’ús per declaració d’interès social de la cobertura de la necessitat d’habitatge de persones sense alternativa d’habitatge pròpia i  en situació de risc d’exclusió residencial a l’efecte de permetre el reallotjament, que també es preveu com a obligació a càrrec del titular de l'habitatge que sigui "gran tenidor" en determinats supòsits de persones o unitats familiars en risc d’exclusió residencial.

Cal advertir de la previsió de l'aplicació del règim sancionador previst a la Llei de l'Habitatge per incompliment de les obligacions de comunicar la presentació de demandes d’execució hipotecària o de desnonament, i de l’obligació de reallotjament.

També es preveu que les administracions --en els casos en què no procedeixi el dret a la justícia gratuïta—arribin a acords amb els col·legis professionals per a establir mecanismes de suport en matèria d’assessorament jurídic i tècnic en les mesures d’aplicació d’aquesta llei.

Mitjançant Annex es determinen els municipis definits com a àrees de demanda residencial forta i acreditada

[NORMATIVA APROVADA. PARLAMENT DE CATALUNYA]

Contactes

    • Departaments i Comissions de l'ICAB  
    Comissió Normativa
    c/ Mallorca, 283
    08037 Barcelona, Barcelona - España

    T. 93 601 12 12 - EXT. 5302