Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació així com cookies de complement de xarxes socials. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pot canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Tancar
Agenda

Curs: Pràctica Judicial i Processal Penal en l’àmbit dels delictes contra la Seguretat Vial. Nivell I

Curs: Pràctica Judicial i Processal Penal en l’àmbit dels delictes contra la Seguretat Vial. Nivell I
  • Data inici: 02-11-2017
  • Data finalització: 15-02-2018
  • Lloc: Aula 1 del Centre de Formació, c/Mallorca, 281, baixos
  • Horari: De les 17.00h fins les 20.00h
Organitza: Secció de Dret de la CirculacióCol·labora: Secció de Dret Penal

1.  PROGRAMA DEL CURS.

 

02.11.17

1. Aspectes penals comuns en els delictes contra la seguretat vial.  

1.1. Etiologia i enumeració dels principals elements objectius i subjectius dels tipus penals en els delictes contra la seguretat vial. Conceptes essencials en seguretat vial.

1.2. Tipologia dels delictes contra la seguretat vial. Fases del procediment penal. Distinció de tipus de procediments; diligències urgents vs diligències prèvies. La transformació de D.P a D.U.

1.3. L'institut de la conformitat. La reducció del terç. Estudi de supòsits en els quals cal conformar. Negociació de la conformitat amb el Ministeri Fiscal. Actuació del lletrat d'avant de la intrusió judicial en la conformitat.

1.4. Normes de determinació de la pena. Circumstàncies modificatives de la responsabilitat criminal i rebaixa de grau. L'aplicació del tipus atenuat de l'art. 385 ter del Codi Penal.

. Joaquim Soldevila Romero. Fiscal Degà de la Secció Territorial d’Olot, Fiscalia Provincial de

Girona. Fiscal Delegat de Seguretat Vial a la Fiscalia Provincial de Girona

 

09.11.17

2. Aspectes policials en els delictes contra la seguretat vial.

2.1. L’atestat policial. Documents essencials; acta de simptomatologia, acta genèrica d’alcoholèmia, informació de drets i certificat de verificació de l’etilòmetre.

2.2. La prova d’alcoholèmia com a prova preconstituïda. Pràctica policial. Prova analítica de contrast; procediment per elaborar-la.

2.3.. Descripció dels fets presenciats a la minuta policial. Control del relat de la minuta policial per part de l'advocat.

2.4. L'accés a les actuacions policials a la llum de la nova sentència del Tribunal Constitucional.

2.5. Detenció en casos de delictes contra la seguretat vial. Procediment d'Habeas Corpus en seu policial.

2.6. La investigació tècnica del delicte de trànsit. Elaboració de l'informe tècnic d'accident.

. Jesús Vilarrasa Andreví. Caporal de Mossos d'Esquadra. Cap de la Unitat d'Investigació de la UTI de la Garrotxa durant 8 anys. Actualment investigador a la unitat Central d'homicidis i delictes greus de Girona

 

16.11.17

3. Estudi de l’art 379 del Codi Penal. El delicte de velocitat excessiva.

3.1.  El delicte de velocitat excessiva com a norma penal en blanc. Estudi de la legislació administrativa.

3.2. Redacció d'escrit d'acusació i plantejament de la prova de càrrec.

3.3. Estudi del bagatge probatori recollit i preparació de la línia de defensa.

3.4. Preparació d'interrogatoris, estudi de possibles línies de defensa i exposició de l'informe final.

3.5. Anàlisi i indagació de noves línies de defensa del cas plantejat.

. Joaquim Soldevila Romero. Fiscal Degà de la Secció Territorial d’Olot, Fiscalia Provincial de

Girona. Fiscal Delegat de Seguretat Vial a la Fiscalia Provincial de Girona

 

23.11.17

4. Estudi de l’art 379 del Codi Penal. El delicte de conducció sota la influència de les begudes alcohòliques.

4.1. Les diferents modalitats de conducció sota els efectes de l'alcohol. Estudi de la legislació administrativa.

4.2. Tipus d'etilòmetres, verificació i homologació. Analítica de contrast.

4.3. Redacció d'escrit d'acusació i plantejament de la prova de càrrec.

4.4. Estudi del bagatge probatori recollit i preparació de la línia de defensa.

4.5. Preparació d'interrogatoris, estudi de possibles línies de defensa i exposició de l'informe final.

4.6. Anàlisi i indagació de noves línies de defensa del cas plantejat, en especial, estudi dels marges d'error dels etilòmetres i de la prova pericial de corba d'alcoholèmia.

4.7. Estudi de supòsits en el delicte de conducció sota els efectes de les drogues.

. Joaquim Soldevila Romero. Fiscal Degà de la Secció Territorial d’Olot, Fiscalia Provincial de

Girona. Fiscal Delegat de Seguretat Vial a la Fiscalia Provincial de Girona

 

30.11.17

5. El delicte de conducció temerària dels arts. 380 i 381 del Codi Penal.

5.1. El concepte de perill en els delictes contra la seguretat vial; del perill abstracte al dol eventual. Estudi dels conceptes de dol, dol eventual, imprudència greu i culpa conscient.

5.2. Distinció entre la conducta de conducció temerària simple i la conducció amb manifest despreci per la vida. Reconducció de conductes.

5.3. Redacció d'escrit d'acusació i plantejament de la prova de càrrec.

5.4. Estudi del bagatge probatori recollit i preparació de la línia de defensa.

5.5. Preparació d'interrogatoris, estudi de possibles línies de defensa i exposició de l'informe final.

5.5. Estudi de noves línies de defensa en el cas pràctic plantejat, en especial la regulació dels delictes contra la seguretat vial; del perill abstracte al dol eventual. Estudi dels conceptes de l'auto encobriment impune vs desobediència. Pràctica judicial habitual en casos de fugida de l'autor.

. Joaquim Soldevila Romero. Fiscal Degà de la Secció Territorial d’Olot, Fiscalia Provincial de

Girona. Fiscal Delegat de Seguretat Vial a la Fiscalia Provincial de Girona

 

14.12.17

6. El delicte de negativa a sotmetre's a la prova d'alcoholèmia o drogues de l'art. 380 del C.P.

6.1. Estudi dels elements normatius del tipus, relació concursal amb el delicte de desobediència i mecànica dels requeriments policials.

6.2 Supòsits en els quals ens trobarem davant d'una acusació per part del Ministeri Públic. La rellevància del requeriment policial.

6.3. Relació concursal amb el delicte de conducció sota els efectes de l'alcohol; Acceptació errònia de conformitats en els casos de doble condemna. Valoració de la doble condemna i possible atenuant analògica d'embriaguesa.

6.4. Redacció d'escrit d'acusació i plantejament de la prova de càrrec.

6.5. Estudi del bagatge probatori recollit i preparació de la línia de defensa.

6.6. Preparació d'interrogatoris, estudi de possibles línies de defensa i exposició de l'informe final.

6.7. Estudi de noves línies de defensa, en especial en base a la disparitat de criteris entre Audiències Provincials. Estudi de la nova sentència del Tribunal Suprem en matèria de negativa. Rellevància jurisprudencial dels vots particulars emesos.

. Joaquim Soldevila Romero. Fiscal Degà de la Secció Territorial d’Olot, Fiscalia Provincial de

Girona. Fiscal Delegat de Seguretat Vial a la Fiscalia Provincial de Girona

 

21.12.17

7. El delicte de conducció sense permís.

7.1. Les diferents modalitats de la conducció sense permís; privació judicial cautelar o definitiva, privació per pèrdua de punts o no obtenció del permís de conduir. Concurrència del dol en l'autor.

7.2. Autoria i participació. Defensa en casos de coautoria.

7.3. Elements processals. Aportació de prova preclusiva en l'àmbit del judici ràpid. Impossibilitat d'aportació de nova prova de càrrec amb ulterioritat al dictat de la Interlocutòria d'obertura del judici oral.

7.4. Redacció d'escrit d'acusació i plantejament de la prova de càrrec.

7.5. Estudi del bagatge probatori recollit i preparació de la línia de defensa.

7.6. Preparació d'interrogatoris, estudi de possibles línies de defensa i exposició de l'informe final.

7.7. Estudi de noves línies de defensa; falta de prova de càrrec. Supòsits d'inversió de la càrrega de la prova.

7.8. La previsió de l'art. 47 del Codi Penal. Possible acusació per delicte de trencament de condemna en els casos d'aplicació de l'art 47 del C.P.

. Joaquim Soldevila Romero. Fiscal Degà de la Secció Territorial d’Olot, Fiscalia Provincial de

Girona. Fiscal Delegat de Seguretat Vial a la Fiscalia Provincial de Girona

 

11.01.18

8. Els resultats lesius en els delictes contra la seguretat vial, règim concursal i règim de recursos.

8.1. El concepte d'imprudència greu en l'àmbit de la seguretat vial. Estudi de la norma concursal de l'art 382 del Codi Penal; la doble exasperació punitiva.

8.2. Concursos de lleis i de delictes entre els delictes contra la seguretat vial. Possibles increments injustificats en la fase de negociació de la conformitat.

8.3. Règim de recursos. Recurs de reforma i subsidiari d'apel·lació en fase d'Instrucció.

8.4. Anàlisi de l'art. 324 de la LECrim. i la seva aplicació en els delictes contra la seguretat vial. 8.5. El recurs d'apel·lació; motius. Articulació redacció del recurs d'apel·lació. Supòsit pràctic. La rellevància del nou recurs de cassació per infracció de llei en l'àmbit de la seguretat vial.

8.6. Estudi de la fase de preparació del recurs de cassació per infracció de llei.

. Joaquim Soldevila Romero. Fiscal Degà de la Secció Territorial d’Olot, Fiscalia Provincial de

Girona. Fiscal Delegat de Seguretat Vial a la Fiscalia Provincial de Girona

 

18.01.18

9. Imprudència i seguretat vial.

9.1. Incidència de la nova regulació dels delictes lleus en l'àmbit dels delictes contra la seguretat vial. Previsió de l'art. 13.4 del Codi Penal.

9.2. Estudi de la imprudència greu, menys greu i lleu en l'àmbit de la seguretat vial.

9.3. El nou delicte d'imprudència menys greu. Delimitació normativa. Règim transitori. Distinció entre lesions o mort per imprudència greu, menys greu o lleu. Conseqüències penals.

9.4. Problemàtica pràctica de la nova figura delictiva d'imprudència menys greu. Pràctica inicial i habitual dels Jutjats; solucions contra la Interlocutòria d'arxiu provisional o lliure. Control de valoració jurídica.  Control de l'arxiu en base a la llei 4/2015 de l'Estatut Jurídic de la víctima.

9.5. Interpretació del concepte d'imprudència menys greu en la jurisprudència menor.

9.6. Cas pràctic 1: Redacció de querella per delicte d'imprudència greu o menys greu.

9.7. Cas pràctic 2: Petició de reobertura de procediment a instància de l'acusació particular.

. Joaquim Soldevila Romero. Fiscal Degà de la Secció Territorial d’Olot, Fiscalia Provincial de

Girona. Fiscal Delegat de Seguretat Vial a la Fiscalia Provincial de Girona

 

25.01.18

10 La responsabilitat civil en els delictes contra la seguretat vial.

10.1.  La responsabilitat civil derivada de delicte. Responsabilitat civil directa i subsidiària. La intervenció de l’actor civil. Taxació de danys materials i informes de sanitat. Control i valoració. Relació de causalitat.

10.2. Prova de la responsabilitat civil en la fase d'Instrucció i articulació de petició de responsabilitat civil en l'escrit d'acusació. Possible modificació en fase de conclusions definitives.

10.3. Discussió en judici de la responsabilitat civil. Possible aplicació de l'art 20 de la LCS.

10.4. Reclamació de la responsabilitat civil en fase d'execució. Càlcul d'interessos de demora.

10.5. L'especialitat de la taxació de costes en l'àmbit del dret de la circulació. Condemna en costes de l'acusació particular, quantificació, impugnació i defensa contra la impugnació de coses per excessives o indegudes.

10.6. Estudi i aplicació del nou barem. Informació necessària a recopilar per part del Jutjat d'Instrucció. Intervenció immediata de l'acusació particular en la recopilació de les dades necessàries per l'aplicació del barem.

10.7. Actuació de l'acusació particular en cas de derivació de l'assumpte a la via jurisdiccional civil.

. Joan Coromina Lozano. Magistrat Jutge del Jutjat d’Instrucció núm. 5 de Mataró

 

01.02.18

11 El nou barem de trànsit previst a la llei 35/2015

11.1. El nou barem; el principi de reparació íntegra. Estructura.

11.2. El perjudici personal bàsic i particular. El perjudici patrimonial.

11.3. Càlcul d'indemnitzacions en grans lesionats.

11.4. El procediment d'oferta motivada.

11.5. Informació mèdica, social i econòmica requerida per a l'aplicació del nou barem. Possibilitat de subsanació i rectificació en fase de judici oral i en execució de sentència. El reconeixement del dret a rebre prestacions i assistència mèdica futura.

11.6. Cas pràctic. Aplicació del barem. Consulta a les taules actuarials i al programa de càlcul d'UNESPA.

. Xavier Coca Verdaguer. Advocat especialista en responsabilitat civil. President de la Secció de Dret de la Circulació.

 

08.02.18

12 El Jutge Instructor i els delictes contra la seguretat vial.

12.1. Les resolucions del Jutge Instructor. Providències i Interlocutòries. Motivació i control davant la falta de motivació. Impugnació de resolucions.

12.2. El paper del jutge Instructor en la conformitat. La fiança, la pensió provisional i la consignació judicial de la indemnització.

12.3. Mesures cautelars en els delictes contra la seguretat vial: la presó provisional, la intervenció del permís de conduir i el decomís del vehicle. Aplicació de l'art. 385 bis del Codi Penal.

12.4. Dictat de la Interlocutòria de quantia màxima; requisits.

12.5. Altres mesures cautelars; fiances, compareixences apud acta. La nova implantació de l'alcolock com a nova mesura judicial.

. Joan Coromina Lozano. Magistrat Jutge del Jutjat d’Instrucció núm. 5 de Mataró

 

15.02.18

13 Cas pràctic de fi de curs.

13.1. Plantejament del cas pràctic de fi de curs. (lliurat a la classe anterior).

13.2. Simulació de judici; interrogatori d'acusat i pràctica de les proves testificals, pericials i documentals.

13.3. Exposició dels informes finals d'acusació i de defensa.

13.4. Valoració de la sentència i possibles mecanismes i arguments d'impugnació.

13.5. Dubtes i preguntes finals. Tancament del curs.

 

2. PROGRAMACIÓ ESTRUCTURAL DEL CICLE.

El programa es desenvoluparà en sessions d’una durada de 3 hores per classe, formant un total de 13 sessions. El fet d'organitzar pràctiques consistents en simulacions fa que una durada perllongada de les sessions no trenqui la continuïtat de la pràctica.

 

3. ASPECTES GENERALS

  1. FAMÍLIA PROFESSIONAL: Dret penal substantiu, practicum judicial i dret processal penal.
  1. ÀREA PROFESSIONAL: Exercici de l’advocacia.
  1. DIRIGIT A: Advocats novells recent graduats que hagin completat el màster d'accés a la professió d'advocat i amb voluntat d’incorporar-se al torn d’ofici penal o que vulguin incorporar-se en despatxos professionals dedicats al dret de la circulació i la seguretat vial.

 

4. FONAMENTS.

La LO 15/2007 de 30 de novembre va implicar un increment de les penes i conseqüències que totes aquelles conductes constitutives d’atemptar contra la seguretat vial. S’incrementa el control sobre el risc tolerable en atenció als excessos de velocitat o als nivells d’ingesta alcohòlica que objectivament mereixen la mateixa consideració. A partir d’aquesta estimació de la font de perill es regulen diferents graus de conducta injusta, teixint un arc que va des del perill abstracte fins al conscient despreci per la vida dels demès. S’han incrementat les penes i les conseqüències també relatives a la manca del permís de conduir, i es considera com a novetat, com a instrument del delicte, el vehicle a motor o ciclomotor, facilitant alhora el seu decomís. A més a més, s’incorpora un concurs de normes especial amb una penalitat específica en els supòsits en els que es produeix un resultat lesiu. S’inclou la negativa a sotmetre’s a les proves legalment establertes per detectar el grau d’alcoholèmia o impregnació tòxica i es perd conseqüent l’innecessari qualificatiu de delicte de desobediència, contemplant-se una conducta per primera vegada autònomament castigada. Totes aquestes modificacions que afecten directa i exclusivament a la utilització de vehicles a motor i ciclomotors en via pública atemptant contra el bé jurídic protegit, que no és un altre que la seguretat vial, ha suposat l’increment més que notori del descobriment, instrucció i condemna penal d’aquestes conductes.

Els delictes de trànsit, en l’actualitat, constitueixen el gran gruix de fets enjudiciats mitjançant procediments anomenats ràpids, esdevenint aquestes conductes les infraccions penals més habituals a les que l’advocat ha de fer front durant el servei de guàrdia. Quatre de cada deu delictes comesos són delictes contra la seguretat vial.

Generalment, es cau en l'error d'incidir massa en la base teòrica de la pràctica judicial, fins i tot en aquells programes formatius dedicats a preparar als advocats per iniciar la seva activitat davant dels Tribunals de Justícia. No obstant, el dia a dia d'un jutjat de guàrdia no sempre segueix el guió escrit als llibres, i cada causa penal presenta les seves especialitats, els seus errors processals, certes línies de defensa noves... L'advocat ha d'estar preparat per afrontar totes aquestes fases amb l'objectiu d'obtenir la millor tutela judicial pel seu client, des del moment en el què trepitja la comissaria fins que s'acorda la remissió definitiva de la pena o l'absolució ferma.

Aquest curs té per objectiu guiar a l'advocat novell en totes les fases d'execució pràctica del procediment penal, en especial en l'àmbit dels delictes contra la seguretat vial però amb utilitat per tot tipus de procediments, de tal manera que pugui relacionar amb facilitat les situacions pràctiques amb les que es troba amb la base teòrica que ja porta assolida i que podrà acabar de completar així mateix de forma específica amb el seguiment d'aquesta formació. Es tracta en definitiva que l'advocat novell disposi de les eines teòriques i pràctiques necessàries per tal de què, des del primer dia, pugui participar en la "batalla judicial" amb plena igualtat d'armes amb la resta d'operadors jurídics, evitant que hagi d'iniciar la seva trajectòria fent saber als òrgans judicials que "aquell és el seu primer dia, que ho tinguin en compte", situació completament incompatible amb el principi d'igualtat d'armes mencionat i com a corol·lari amb el dret a la tutela judicial efectiva que mereixen els seus defensats.

 

5. OBJECTIUS GENERALS.

-Capacitar a l’alumne/a per conèixer tots els tipus penals relatius a delictes contra la seguretat vial i els seus aspectes processals.

-Capacitar a l’alumne/a per mantenir una bona defensa o acusació en judici en els delictes contra la seguretat vial.

       -Facilitar a l'alumne/a les eines que li permetin valorar en cada fase dels procediment, quines son les millors decisions que ha de prendre per afavorir els interessos del seu         client (prestar o no conformitat, presentar línies de defensa determinades, preparació d'interrogatoris...).

       -Capacitar a l'alumne per impugnar amb possibilitats d'èxit les resolucions judicials disconformes amb els interessos del seu client.

 

6. OBJECTIUS ESPECÍFICS.

Al finalitzar el curs l’alumne/a serà capaç de:

a)Reconèixer i identificar les conductes típiques previstes des de l’art. 379 fins a l’art. 385 ter del Codi Penal.

b)En matèria de conformitats, assumir i desenvolupar competències de negociació i determinació del marc penal aplicable.

c)Saber desenvolupar-se eficaçment en l’àmbit de defensa dins el procediment d’enjudiciament de delictes ràpids i procediments abreujats, així com en dependències policials.

d)Redactar escrits d'acusació i de defensa, preparar interrogatoris i conèixer els elements de prova necessaris per aconseguir una condemna o una absolució.

e)Disposar de les eines i instruments de defensa i acusació particular pel que fa a l’interrogatori d’acusats, testimonis i perits, així com facilitar els instruments adequats per l’elaboració i exposició de l’informe final a la vista de la prova practicada en l’acte del plenari.

f)Adquirir els coneixements necessaris per la elaboració i interposició dels recursos legalment establerts contra les resolucions no favorables als interessos de la part representada.

 

7. EQUIP DOCENT.

* Formador policial: Jesús Vilarrasa Andreví. Caporal de Mossos d'Esquadra. Cap de la Unitat d'Investigació de la UTI de la Garrotxa durant 8 anys. Actualment investigador a la unitat Central d'homicidis i delictes greus de Girona.

* Xavier Coca Verdaguer. President de la Secció de Dret de la Circulació de l'ICAB. Advocat especialista en dret de la Circulació.

* Joaquim Soldevila Romero. Fiscal Degà de la Secció Territorial d’Olot, Fiscalia Provincial de Girona. Fiscal Delegat de Seguretat Vial a la Fiscalia Provincial de Girona.

* Joan Coromina Lozano: Magistrat Jutge de Mataró.

 

8. METODOLOGIA.

  • El curs està estructurat en sessions teòriques i pràctiques internes, així com en exercicis a desenvolupar a la pròpia aula.
  • El disseny de les conferències serà similar i es desenvoluparà de la següent manera:

 

a)Exposició de temes. Desenvolupament teòric bàsic. dels blocs temàtics que configuren el programa del cicle de conferències.

b)La base teòrica inicial referent a cada tipus penal de delicte contra la seguretat vial facilitarà la proposta d'un cas pràctic, consistent en simulació de judici o d'informe final, amb una valoració pràctica de tota la prova a recollir i practicar, a desenvolupar de la manera detallada al punt següent:

c) 

  • 1) En primer lloc, la base teòrica inicial permetrà redactar un escrit d'acusació, amb peticions principals, alternatives i subsidiàries, segons els casos. Llavors, es simularà una acusació en fase de judici orla, on aparentment no s'observin línies de defensa. Aquesta primera part té per objectiu saber redactar i tancar bé els elements acusatoris necessaris per obtenir una sentència de condemna. 
  • 2) Acte seguit, es durà a terme un anàlisi dels elements processals i policials i de les proves recollides, segons el format lliurat pel professor. Sense comentaris previs, els alumnes estudiaran el rerefons processal, policial i probatori del casi i proposaran el muntatge d'una línia de defensa per desvirtuar l'acusació prèviament plantejada. 
  • 3) En últim lloc, s'escoltaran les diferents línies de defensa averiguades pels alumnes i finalment, a través del sistema de role playing, s'obtindran en comú les conclusions definitives, amb exposició per part del formador d'aquelles línies de defensa que durant tot el procés pràctic hagin passat inadvertides.

d)Resolució de dubtes temàtics. Es realitzarà una simulació de judici final complexa que impliqui un cas on s'hagin acumulat en un mateix procediment penal diversos delictes contra la seguretat vial, seguint-ne la metodologia exposada al punt anterior.

 

Amb la formació presencial s’assumeix l’objectiu de garantir el seguiment personalitzat de l’alumne/a, facilitar el contacte de l’alumne/a amb els altres assistents i amb els advocats en exercici que també poden il·lustrar sobre la pràctica judicial i l’assistència als investigats, compartint experiències i fonamentalment proporcionar l’adquisició dels coneixements necessaris per la litigació des de la rebuda de l’atestat policial fins a la fermesa de la sentència.

 

PREU:
DescripcióImportImport amb descompte*
Col·legiats ICAB Edat mes de 65 anysGratuït 0,00€
DescripcióImportImport amb descompte*
Persones Associades 195,00€ 146,25€
DescripcióImportImport amb descompte*
Col·legiats ICAB col·legiats menys de 3 anys 195,00€ 146,25€
DescripcióImportImport amb descompte*
Col·legiats ICAB col·legiats menys de 5 anys 295,00€ 221,25€
DescripcióImportImport amb descompte*
Col·legiats ICAB col·legiats mes de 5 anys 485,00€ 363,75€
DescripcióImport
No Col·legiats ICAB 700,00€

(*) Els col·legiats/des que tinguin contractat el Servei de formació i documentació tindran un descompte del 25% sobre el preu que s’aplicarà automàticament en el moment de formalitzar-se la reserva.

Contactes