Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació, així com cookies de complement de xarxes socials. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pot canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Tancar
Notícies › Notes de Premsa › Secció de Dret del Consum

NOTA DE PREMSA: La Secció de Dret del Consum de l'ICAB exigeix l’aprovació d’una llei que reguli el sistema institucional per a la resolució dels litigis de consum en el sector financer

15/10/2018
Aquesta llei ha de preveure l’existència d'una entitat amb competències per resoldre litigis de consum. Aquesta entitat permetria solucionar les reclamacions dels consumidors i consumidores per clàusules abusives dels bancs i evitaria haver d'acudir al jutjat.
NOTA DE PREMSA: La Secció de Dret del Consum de l'ICAB exigeix l’aprovació d’una llei que reguli el sistema institucional per a la resolució dels litigis de consum en el sector financer
  • S’alerta que el termini per a la presentació del projecte que ha d'aprovar aquesta llei va vèncer el passat 5 de juliol i que no hi ha constància que s’hagi sotmès a informació pública l’avantprojecte de llei.
  • També reclama que es deixi sense efecte l'Acord del CGPJ que va implementar els jutjats de reclamacions dels consumidors i consumidores per clàusules abusives dels bancs i exigeix la derogació del RDL 1/2017 en matèria de clàusules sòl.

Barcelona, 15 d’octubre de 2018. La Secció de Dret del Consum del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona exigeix l’aprovació d’una llei que reguli el sistema institucional per a la resolució dels litigis de consum en el sector financer. Aquesta llei hauria de preveure l'existència d'una entitat, amb competències per a la resolució dels litigis de consum en el sector financer; de manera que les entitats financeres quedarien obligades a participar en els procediments davant aquesta entitat de resolució alternativa de litigis i s’evitaria que els consumidors i les consumidores haguessin d'acudir al jutjat per resoldre aquest tipus de conflictes.

Cal recordar que està en vigor la Llei 7/2017, de 2 de novembre, per la qual s'incorpora a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva 2013/11 / UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2013, relativa a la resolució alternativa de litigis en matèria de consum, que imposa al Govern la remissió a les Corts Generals -en el termini de vuit mesos des de la seva entrada en vigor- d'un projecte de llei que reguli el sistema institucional de protecció del client o clienta financer, així com la seva organització i funcions.

Per això, la Secció de Dret del Consum de l'ICAB vol denunciar públicament que el termini per a la presentació del projecte que ha d'aprovar aquesta llei va vèncer el passat 5 de juliol sense que s'hagi presentat el projecte de llei indicat. Ni tan sols es té notícia que hi hagi un avantprojecte de llei, ni s'ha sotmès a informació pública.

El compliment d'aquesta previsió resulta absolutament imprescindible i necessari, perquè comportaria una solució per a les reclamacions dels consumidors per clàusules abusives dels bancs, que, a més, evitaria als consumidors i consumidores haver d'acudir al jutjat.

Per aquesta raó, la Secció adverteix que, en cas que no es compleixi immediatament aquest mandat legal, estudiarà la possibilitat de denunciar l’incompliment de les previsions de la Llei 7/2017, que obliguen als serveis financers. A més, es donaria compte al Banc d'Espanya, supervisor del compliment de la normativa de les entitats de crèdit.

Així mateix -i mentre no s’aprovi la nova regulació- es requereix, a fi de dotar-se de serveis de resolució eficaços i amb garanties d’independència i imparcialitat, en el marc de la vigent Llei 44/2002, de mesures de reforma del sistema financer.

La Secció de Dret del Consum de l'ICAB planteja aquestes qüestions davant la seva preocupació per la situació dels jutjats que atenen les reclamacions dels consumidors i consumidores per clàusules abusives dels bancs. En particular, la del Jutjat núm. 50 de Barcelona, ¿¿que no està fent assenyalaments de judicis més enllà d'un any de la data actual. Això està comportant la paralització de les noves reclamacions que s’estan presentant, sense perspectives de solució en un futur immediat.

Així mateix, considera que la solució dels problemes per a aquest tipus de reclamacions dels consumidors i consumidores contra les entitats bancàries -com a conseqüència de l'existència de clàusules abusives- ha de passar perquè les reclamacions siguin conegudes pels jutjats més propers al consumidor, no centralitzant les seves reclamacions davant els jutjats de les capitals de província.

L'especialització que suposa l'existència de jutjats que atenen aquestes reclamacions no ha de suposar una solució defectuosa del problema, però ha d'incorporar tots els assumptes relacionats amb la contractació dels  consumidors i consumidores, i s'ha d'atribuir als jutjats de primera instància, tal com -per altra part- preveu la LOPJ per a les demandes individuals; en contra del que va decidir el CGPJ. L'organització judicial ja preveu jutjats especialitzats per a determinades matèries que no tenen competència sobre tota una província (a diferència del que passa amb aquests jutjats de reclamacions contra les entitats bancàries) i el seu funcionament no resulta ineficaç.

En aquest sentit, l'acord del CGPJ de 25 de maig de 2017, de la Comissió Permanent del Consell General del Poder Judicial, que va implementar el funcionament dels jutjats que atenen les reclamacions per clàusules abusives dels bancs, així com les seves posteriors pròrrogues, no només no han resolt el problema, sinó que han col·lapsat les reclamacions dels consumidors i consumidores en clar perjudici d'aquests. El seu manteniment només pot agreujar encara més la situació. A més, aquest acord contradiu el criteri de proximitat vers els consumidors i consumidores, que ha d'imperar en aquests casos, i per totes aquestes raons ha de ser immediatament deixat sense efecte, sense necessitat de demorar més una possible decisió al respecte.

Cal recordar, a més, que la Constitució Espanyola en el seu article 51 estableix que els poders públics (tots ells) han de garantir la defensa dels usuaris i usuàries, protegint els seus legítims interessos econòmics mitjançant procediments eficaços. És evident que no és aquesta la situació actual.

Per això, la Secció de Dret del Consum de l’ICAB considera que cal derogar el Reial decret llei 1/2017, de 20 de gener, de mesures urgents de protecció dels consumidors i consumidores en matèria de clàusules sòl, que només ha aconseguit demorar la resolució de les reclamacions dels consumidors en aquesta matèria mitjançant una pretesa mesura de resolució alternativa dels conflictes que deixa en mans de les entitats bancàries una resposta vers els consumidors i consumidores.

Contactes

    • Departaments i Comissions de l'ICAB  
    Comunicació (Premsa, Web i Món Jurídic)
    Mallorca, 283
    08037 Barcelona , Barcelona - España

    T. 93 601 12 12 - EXT. 5310 F. 93 487 19 38 E. premsa@icab.cat