Aquesta pàgina requereix tenir activat el javascript per a funcionar correctament

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant l'anàlisi dels seus hàbits de navegació, així com cookies de complement de xarxes socials. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Pot canviar la configuració o obtenir més informació aquí.

Tancar
Notícies › Titulars › Comissió de Transformació Digital › Secció de Dret de les TIC

COVID-19: Consells per mantenir la seguretat legal i tècnica durant el teletreball

03/04/2020
Per Carlos Basteiro, advocat.
COVID-19: Consells per mantenir la seguretat legal i tècnica durant el teletreball

Des de fa temps les formes, hàbits i costums en l’àmbit laboral i personal s’han vist modificades. Bàsicament, treballem des de la pròpia llar, connectant a una xarxa i en un entorn diferent a l’habitual i “degudament” protegit a les oficines i despatxos.
 
No hem de baixar la guàrdia, sinó tot el contrari, hem d’aguditzar els sentits. Aquests dies, les conseqüències legals dels nostres actes són les mateixes, i se’ns pot atribuir personalment molta més responsabilitat.

Les estadístiques facilitades per organismes públics com l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE) son clares: Aprofitant l’estat d’alarma causat pel COVID-19, estan augmentat les accions delictives on-line, i tots som un possible objectiu.

2 SITUACIONS - 3 PASSOS BÀSICS

(1) Teletreballes amb recursos facilitats per l’empresa (ordenador, ipad, conexión VPN, tel. móvil, etc.):

  1. Segueix de forma estricta les instruccions que t’han donat. (Idealment) hauria d’existir un protocol de teletreball o algun document legal informatiu.
  2. Utilitza únicament tu els recursos, si ets l'única persona assignada, i únicament per a l’activitat professional.
  3. No modifiquis les seves configuracions.

(2) Utilitzes dispositius tecnològics personals per a teletreballar:

  1. Protegeix el dispositiu:
    • Instal·la un antivirus i un Firewall: Existeixen moltS gratuïts i confiables (Avast, AVG, McAfee, Kaspersky, etc.).
    • Actualitza el sistema operatiu i els programes.
    • Crea un compte d'usuari específic per a l’activitat professional.
    • (Idealment) connecta't al servidor de l’empresa únicament a través de la Xarxa Privada Virtual (VPN) que t’han habilitat. (Sistemes gratuïts VPN: Cyberghost, Hide.me, Opera VPN).
  2. Protegeix la informació:
    • Utilitza i guarda contrasenyes segures – KeePass, etc.
    • No comparteixis documents ni informació en entorns no segurs o amb tercers de fora de l’estricte àmbit laboral
    • (Idealment) Xifra documents sensibles compartint la contrasenya amb el destinatari per un mitjà diferent  (7Zip, Encrypto), o millor compartiu-los en entorns propis controlats  (Gdrive, Dropbox, Microsoft 365, etc.).
    • Còpies de seguretat periòdiques de la informació que tractes i generes, independentment que es refereixi a dades de caràcter personal o no.
    • Borra les dades de forma segura (Eraser, Undelete 360).
    • (Idealment) Xifra el disc dur i dispositius com l’USB  (Bitlocker, Verocrypt, USB Safeguard).
  3. Protegeix la teva connexió a la xarxa:
    • Revisa el router-wifi amb el teu operador amb la finalitat que estigui actualitzat i amb mesures bàsiques de seguretat activades.
    • No facis ús de xarxes wifi obertes i/o públiques.

A més, aplica el sentit comú...
A. Atenció als emails rebuts de:

  1. Remitents desconeguts.
  2. Remitents coneguts, però amb contingut que no és habitual:
    • Evita obrir fitxers adjunts ni descarreguis documents en els teus dispositius, si no tens el 100 % de seguretat de: qui l'envia, per què l’envia, amb quina finalitat, què conté, quan està programat que el rebis, o havies parlat prèviament amb el remitent sobre el document.
    • Per defecte, posa en dubte qualsevol acció que suposi accés a dades teves (comptes corrents, targetes de crèdit, informació personal o íntima)

B. En l’àmbit laboral, ignora les noticies sobre el coronavirus, ni donis difusió a res.

Contactes